Texter - medier - kontexter - En introduktion till textanalys; Anne Heith; 2006
Texter - medier - kontexter - En introduktion till textanalys; Anne Heith; 2006

Texter - medier - kontexter - En introduktion till textanalys Upplaga 1

av Anne Heith

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2006
  • ISBN: 9789144061788
  • Sidor: 279 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: E-bok
  • Språk: Svenska

Om boken

I dagens medie- och konsumtionskultur är den tryckta boken inte längre det överlägsna mediet för att lagra och sprida texter. Med Internet och World Wide Web har nya verkligheter, umgängesformer och texttyper uppstått. En viktig fråga är hur medieutvecklingen påverkat svenskämnet. Dagens svensklärare bör vara förtrogna med skriftkulturen och dess historia, men även kunna reflektera över och kritiskt granska nya medieprodukter. I boken presenteras olika sätt att se på svenskämnet. Styrdokumenten granskas och relateras till frågan om vilken värdegrund som kan vara adekvat för ett sekulariserat, mångkulturellt samhälle som det svenska. Fokus sätts på skolans uppgift att verka för demokrati och jämställdhet utan att ge avkall på reflexion och kritisk granskning. Förslag ges på hur läraren i det praktiska klassrumsarbetet kan utgå från dagens medie- och konsumtionskultur. Berättarteknikens grunder presenteras, liksom olika texttyper, medier och analysredskap. Därutöver ges en översikt av teorier om litteratur, texttolkning och analys. Avslutningsvis presenteras exempel på analyser av texter med anknytning till konsumtions-, medie- och populärkultur. Boken vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma svensklärare. Den riktar sig även till de som är intresserade av svenskämnets och litteraturvetenskapens förhållande till kultur, medieutveckling och kulturanalys.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Texter - medier - kontexter - En introduktion till textanalys (2006)

I augusti 2006 släpptes boken Texter - medier - kontexter - En introduktion till textanalys skriven av Anne Heith. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 279 sidor djupgående information om språk. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Texter - medier - kontexter - En introduktion till textanalys på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Texter - medier - kontexter - En introduktion till textanalys (Upplaga 1)

Harvard

Heith, A. (2006). Texter - medier - kontexter - En introduktion till textanalys. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Heith, Anne, Texter - medier - kontexter - En introduktion till textanalys, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2006).

APA

Heith, A. (2006). Texter - medier - kontexter - En introduktion till textanalys (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Heith A. Texter - medier - kontexter - En introduktion till textanalys. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2006.

Tillfälligt slut

Bevaka boken och få meddelande när den är tillgänglig igen.