Telefonsamtal till primärvården - Problem - Utforskning - Åtgärd; Vesa Leppänen; 2002
Telefonsamtal till primärvården - Problem - Utforskning - Åtgärd; Vesa Leppänen; 2002

Telefonsamtal till primärvården - Problem - Utforskning - Åtgärd Upplaga 1

av Vesa Leppänen

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2002
  • ISBN: 9789144023137
  • Sidor: 186 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: E-bok
  • Språk: Svenska

Om boken

Telefonen har under de senaste årtiondena blivit ett viktigt redskap i hälso- och sjukvårdens arbete med människor som söker hjälp för medicinska problem. Denna bok handlar om telefonsamtal till primärvårdens sjuksköterskor. Den visar hur samtalen regelbundet genomgår en serie faser och hur dessa faser är konstruerade. Den visar hur uppringare presenterar sina problem, hur sjuksköterskor utforskar och värderar uppringarnas problem, samt hur sjuksköterskor meddelar beslut om vilka åtgärder som skall vidtas. Boken redogör också för de villkor som råder för samtalen, t.ex. den etablerade arbetsdelningen mellan sjuksköterskor och läkare. Sjuksköterskorna kan dessutom inte se uppringarna och deras problem utan endast höra deras röster. Några grundläggande fakta om samtalen återges också, t.ex. hur långa samtalen är, uppringarnas kön, de hjälpsökandes kön och ålder, relationen mellan uppringare och hjälpsökande, vilka anledningarna är till att man ringer och vilka åtgärder som vidtas. Boken avslutas med en diskussion om sjuksköterskornas position ytterst i organisationerna. De har att omvandla klienternas problem och behov till organisatoriskt relevanta kategorier. Detta medför att de behöver ett relativt stort frirum inom vilka de självständigt kan besluta om hur samtalsprocesser skall utformas och vilka beslut som skall fattas. Boken vänder sig till studerande vid vårdutbildningar, till personal som arbetar med telefonsamtal inom hälso- och sjukvården samt studenter, forskare och andra som är intresserade av samtal mellan företrädare för organisationer och deras klienter.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Telefonsamtal till primärvården - Problem - Utforskning - Åtgärd (2002)

I september 2002 släpptes boken Telefonsamtal till primärvården - Problem - Utforskning - Åtgärd skriven av Vesa Leppänen. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 186 sidor djupgående information om medicin. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Telefonsamtal till primärvården - Problem - Utforskning - Åtgärd på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Telefonsamtal till primärvården - Problem - Utforskning - Åtgärd (Upplaga 1)

Harvard

Leppänen, V. (2002). Telefonsamtal till primärvården - Problem - Utforskning - Åtgärd. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Leppänen, Vesa, Telefonsamtal till primärvården - Problem - Utforskning - Åtgärd, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2002).

APA

Leppänen, V. (2002). Telefonsamtal till primärvården - Problem - Utforskning - Åtgärd (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Leppänen V. Telefonsamtal till primärvården - Problem - Utforskning - Åtgärd. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2002.

Tillfälligt slut

Bevaka boken och få meddelande när den är tillgänglig igen.