Systemisk-funktionell grammatik : för lärare i svenska och svenska som andraspråk; Johanna Salomonsson; 2022
spara 31%
5+ säljare

Systemisk-funktionell grammatik : för lärare i svenska och svenska som andraspråk Upplaga 1

av Johanna Salomonsson
För att kunna undervisa om texter, skrivande och språk är det viktigt att du som lärare förstår vad en text är och hur vi med språkets hjälp kan formulera innehåll och budskap på olika sätt.

I den här boken beskriver författaren hur språk och texter fungerar sett utifrån den systemisk-funktionella grammatikens (SFG) analysmodell så som den tillämpas inom den s.k. Sydneyskolan med språkvetaren Michael Halliday som frontfigur. En central utgångspunkt är att SFG systematiserar språket utifrån betydelse och inte utifrån form. Det betyder i sin tur att teorin besvarar frågor om vilken effekt ett visst språkligt val ger och hur detta val förhåller sig till textens genre.

I boken får du lära dig hur kommunikationen mellan texten och läsaren fungerar, hur vi kan använda språket för att förmedla erfarenheter och hur informationen organiseras i språket. Med hjälp av textexempel diskuterar författaren teorin ur olika perspektiv, och i slutet av varje kapitel får du tips på hur du kan tillämpa kunskaperna som boken ger dig i din undervisning.

Boken är skriven som en inkörsport till SFG och riktar sig främst till lärarstudenter och lärare i svenska och svenska som andraspråk.
För att kunna undervisa om texter, skrivande och språk är det viktigt att du som lärare förstår vad en text är och hur vi med språkets hjälp kan formulera innehåll och budskap på olika sätt.

I den här boken beskriver författaren hur språk och texter fungerar sett utifrån den systemisk-funktionella grammatikens (SFG) analysmodell så som den tillämpas inom den s.k. Sydneyskolan med språkvetaren Michael Halliday som frontfigur. En central utgångspunkt är att SFG systematiserar språket utifrån betydelse och inte utifrån form. Det betyder i sin tur att teorin besvarar frågor om vilken effekt ett visst språkligt val ger och hur detta val förhåller sig till textens genre.

I boken får du lära dig hur kommunikationen mellan texten och läsaren fungerar, hur vi kan använda språket för att förmedla erfarenheter och hur informationen organiseras i språket. Med hjälp av textexempel diskuterar författaren teorin ur olika perspektiv, och i slutet av varje kapitel får du tips på hur du kan tillämpa kunskaperna som boken ger dig i din undervisning.

Boken är skriven som en inkörsport till SFG och riktar sig främst till lärarstudenter och lärare i svenska och svenska som andraspråk.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789144152998
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 262 st
För att kunna undervisa om texter, skrivande och språk är det viktigt att du som lärare förstår vad en text är och hur vi med språkets hjälp kan formulera innehåll och budskap på olika sätt.

I den här boken beskriver författaren hur språk och texter fungerar sett utifrån den systemisk-funktionella grammatikens (SFG) analysmodell så som den tillämpas inom den s.k. Sydneyskolan med språkvetaren Michael Halliday som frontfigur. En central utgångspunkt är att SFG systematiserar språket utifrån betydelse och inte utifrån form. Det betyder i sin tur att teorin besvarar frågor om vilken effekt ett visst språkligt val ger och hur detta val förhåller sig till textens genre.

I boken får du lära dig hur kommunikationen mellan texten och läsaren fungerar, hur vi kan använda språket för att förmedla erfarenheter och hur informationen organiseras i språket. Med hjälp av textexempel diskuterar författaren teorin ur olika perspektiv, och i slutet av varje kapitel får du tips på hur du kan tillämpa kunskaperna som boken ger dig i din undervisning.

Boken är skriven som en inkörsport till SFG och riktar sig främst till lärarstudenter och lärare i svenska och svenska som andraspråk.
För att kunna undervisa om texter, skrivande och språk är det viktigt att du som lärare förstår vad en text är och hur vi med språkets hjälp kan formulera innehåll och budskap på olika sätt.

I den här boken beskriver författaren hur språk och texter fungerar sett utifrån den systemisk-funktionella grammatikens (SFG) analysmodell så som den tillämpas inom den s.k. Sydneyskolan med språkvetaren Michael Halliday som frontfigur. En central utgångspunkt är att SFG systematiserar språket utifrån betydelse och inte utifrån form. Det betyder i sin tur att teorin besvarar frågor om vilken effekt ett visst språkligt val ger och hur detta val förhåller sig till textens genre.

I boken får du lära dig hur kommunikationen mellan texten och läsaren fungerar, hur vi kan använda språket för att förmedla erfarenheter och hur informationen organiseras i språket. Med hjälp av textexempel diskuterar författaren teorin ur olika perspektiv, och i slutet av varje kapitel får du tips på hur du kan tillämpa kunskaperna som boken ger dig i din undervisning.

Boken är skriven som en inkörsport till SFG och riktar sig främst till lärarstudenter och lärare i svenska och svenska som andraspråk.
Begagnad bok
259 kr371 krSpara 112 kr (31%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
259 kr371 krSpara 112 kr (31%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar