Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000; Thomas Taro Lennerfors; 2009
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000; Thomas Taro Lennerfors; 2009

Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000 Upplaga 1

av Thomas Taro Lennerfors

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2009
  • ISBN: 9789197812337
  • Sidor: 212 st
  • Förlag: Breakwater Publishing
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska

Om boken

Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande. Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen. Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i. Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft. Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000 (2009)

I december 2009 släpptes boken Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000 skriven av Thomas Taro Lennerfors. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 212 sidor djupgående information om historia och arkeologi. Förlaget bakom boken är Breakwater Publishing.

Köp boken Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000 på Studentapan och spara pengar.

Referera till Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000 (Upplaga 1)

Harvard

Lennerfors, T. T. (2009). Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000. 1:a uppl. Breakwater Publishing.

Oxford

Lennerfors, Thomas Taro, Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000, 1 uppl. (Breakwater Publishing, 2009).

APA

Lennerfors, T. T. (2009). Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000 (1:a uppl.). Breakwater Publishing.

Vancouver

Lennerfors TT. Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000. 1:a uppl. Breakwater Publishing; 2009.

Köp boken

Helt ny

199 kr