Språklära: En förklaring av språkets och medvetandets funktion; Gunnar Odhner; 2017

Språklära: En förklaring av språkets och medvetandets funktion Upplaga 1

av Gunnar Odhner
SPRÅKLÄRA berör språkets betydelse. Frågor som: "vad är liv?", "vad är kunskap?" leder till svar som bara kan vara provisoriska. Människor har också kallat de här och liknande frågor för "eviga" eftersom de saknar bestämda svar och tydligen alltid kommer att göra det. Är då provisorier allt vi har? Måste vi stanna där för alltid? Kanske inte. Jag tänker mig att vetandet (språket) är provisoriskt, varandet inte. För att verkligen veta och inte bara ha ett provisoriskt vetande måste vi alltså vara ordet, vara vårt vetande.
SPRÅKLÄRA berör språkets betydelse. Frågor som: "vad är liv?", "vad är kunskap?" leder till svar som bara kan vara provisoriska. Människor har också kallat de här och liknande frågor för "eviga" eftersom de saknar bestämda svar och tydligen alltid kommer att göra det. Är då provisorier allt vi har? Måste vi stanna där för alltid? Kanske inte. Jag tänker mig att vetandet (språket) är provisoriskt, varandet inte. För att verkligen veta och inte bara ha ett provisoriskt vetande måste vi alltså vara ordet, vara vårt vetande.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789197633185
Förlag: Förlaget Anomali
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 77 st
SPRÅKLÄRA berör språkets betydelse. Frågor som: "vad är liv?", "vad är kunskap?" leder till svar som bara kan vara provisoriska. Människor har också kallat de här och liknande frågor för "eviga" eftersom de saknar bestämda svar och tydligen alltid kommer att göra det. Är då provisorier allt vi har? Måste vi stanna där för alltid? Kanske inte. Jag tänker mig att vetandet (språket) är provisoriskt, varandet inte. För att verkligen veta och inte bara ha ett provisoriskt vetande måste vi alltså vara ordet, vara vårt vetande.
SPRÅKLÄRA berör språkets betydelse. Frågor som: "vad är liv?", "vad är kunskap?" leder till svar som bara kan vara provisoriska. Människor har också kallat de här och liknande frågor för "eviga" eftersom de saknar bestämda svar och tydligen alltid kommer att göra det. Är då provisorier allt vi har? Måste vi stanna där för alltid? Kanske inte. Jag tänker mig att vetandet (språket) är provisoriskt, varandet inte. För att verkligen veta och inte bara ha ett provisoriskt vetande måste vi alltså vara ordet, vara vårt vetande.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)