Skolförbättring med vetenskaplig grund - Så stärktes ett pedagogiskt ledarskap; Anette Forssten Seiser; 2019
endast ny

Skolförbättring med vetenskaplig grund - Så stärktes ett pedagogiskt ledarskap Upplaga 1

av Anette Forssten Seiser
Att utveckla skolan och dess undervisning är en viktig uppgift för lärare och skolledare. Skolförbättring med vetenskaplig grund ger både inspiration och konkret vägledning för den som vill utveckla en skolas verksamhet genom aktionsforskning. Aktionsforskningen innebär att systematiskt undersöka och pröva olika praktiska dilemman för att på så vis bidra till förändring. Boken beskriver vad som hände när några rektorer undersökte och prövade sitt pedagogiska ledarskap. Detta ledarskap har en viljeinriktning mot elevers lärande och utveckling och kom under processen att förstås som ett ordnande av förutsättningar och villkor, i syfte att stödja lärande och samarbete på den lokala skolan. Skolförbättring med vetenskaplig grund erbjuder tydliga beskrivningar av och fördjupade insikter i den praktiknära forskningsprocessen. Som stöd för sina resonemang hänvisar författaren till den kritiska aktionsforskningstraditionen, men även till teorin om praktikarkitekturer, vilken skänker praktikbegreppet en mer precis innebörd samt hjälper oss att förstå förändringsprocessens inne­boende utmaningar. Boken vänder sig till alla som driver utveckling och förändring i skolans värld, men läses även med fördel utifrån ett intresse i pedagogiskt ledarskap.
Att utveckla skolan och dess undervisning är en viktig uppgift för lärare och skolledare. Skolförbättring med vetenskaplig grund ger både inspiration och konkret vägledning för den som vill utveckla en skolas verksamhet genom aktionsforskning. Aktionsforskningen innebär att systematiskt undersöka och pröva olika praktiska dilemman för att på så vis bidra till förändring. Boken beskriver vad som hände när några rektorer undersökte och prövade sitt pedagogiska ledarskap. Detta ledarskap har en viljeinriktning mot elevers lärande och utveckling och kom under processen att förstås som ett ordnande av förutsättningar och villkor, i syfte att stödja lärande och samarbete på den lokala skolan. Skolförbättring med vetenskaplig grund erbjuder tydliga beskrivningar av och fördjupade insikter i den praktiknära forskningsprocessen. Som stöd för sina resonemang hänvisar författaren till den kritiska aktionsforskningstraditionen, men även till teorin om praktikarkitekturer, vilken skänker praktikbegreppet en mer precis innebörd samt hjälper oss att förstå förändringsprocessens inne­boende utmaningar. Boken vänder sig till alla som driver utveckling och förändring i skolans värld, men läses även med fördel utifrån ett intresse i pedagogiskt ledarskap.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789144125619
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
Att utveckla skolan och dess undervisning är en viktig uppgift för lärare och skolledare. Skolförbättring med vetenskaplig grund ger både inspiration och konkret vägledning för den som vill utveckla en skolas verksamhet genom aktionsforskning. Aktionsforskningen innebär att systematiskt undersöka och pröva olika praktiska dilemman för att på så vis bidra till förändring. Boken beskriver vad som hände när några rektorer undersökte och prövade sitt pedagogiska ledarskap. Detta ledarskap har en viljeinriktning mot elevers lärande och utveckling och kom under processen att förstås som ett ordnande av förutsättningar och villkor, i syfte att stödja lärande och samarbete på den lokala skolan. Skolförbättring med vetenskaplig grund erbjuder tydliga beskrivningar av och fördjupade insikter i den praktiknära forskningsprocessen. Som stöd för sina resonemang hänvisar författaren till den kritiska aktionsforskningstraditionen, men även till teorin om praktikarkitekturer, vilken skänker praktikbegreppet en mer precis innebörd samt hjälper oss att förstå förändringsprocessens inne­boende utmaningar. Boken vänder sig till alla som driver utveckling och förändring i skolans värld, men läses även med fördel utifrån ett intresse i pedagogiskt ledarskap.
Att utveckla skolan och dess undervisning är en viktig uppgift för lärare och skolledare. Skolförbättring med vetenskaplig grund ger både inspiration och konkret vägledning för den som vill utveckla en skolas verksamhet genom aktionsforskning. Aktionsforskningen innebär att systematiskt undersöka och pröva olika praktiska dilemman för att på så vis bidra till förändring. Boken beskriver vad som hände när några rektorer undersökte och prövade sitt pedagogiska ledarskap. Detta ledarskap har en viljeinriktning mot elevers lärande och utveckling och kom under processen att förstås som ett ordnande av förutsättningar och villkor, i syfte att stödja lärande och samarbete på den lokala skolan. Skolförbättring med vetenskaplig grund erbjuder tydliga beskrivningar av och fördjupade insikter i den praktiknära forskningsprocessen. Som stöd för sina resonemang hänvisar författaren till den kritiska aktionsforskningstraditionen, men även till teorin om praktikarkitekturer, vilken skänker praktikbegreppet en mer precis innebörd samt hjälper oss att förstå förändringsprocessens inne­boende utmaningar. Boken vänder sig till alla som driver utveckling och förändring i skolans värld, men läses även med fördel utifrån ett intresse i pedagogiskt ledarskap.
Ny bok
364 kr383 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
364 kr383 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)