Skolförbättring i praktiken; Ulf Blossing; 2003
5+ säljare

Skolförbättring i praktiken Upplaga 1

av Ulf Blossing
Det finns inga enkla modeller för skolors förbättringsarbete. Huvudresultatet från den undersökning som presenteras i den här boken pekar dock på en grundläggande brist i arbetet – den att det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet inte i tillräcklig grad uppmärksammas. Ett viktigt allmänt råd skulle således kunna formuleras: Att inta ett friutrymme handlar om att följa upp organisationsmodeller och administrativa rutiner genom att i samtal göra begripliga och konkreta kopplingar mellan dessa och det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet. Boken vänder sig till lärare, skolledare, skolutvecklare och andra som är intresserade av kunskap kring skolors inre liv och hur lärares och skolledares samarbete gestaltas när förbättringar i verksamheten ska göras. Särskilt behandlas skolkulturen under rubriker som ”Att förstå skolkultur” och ”Att förändra skolkultur”. Vidare behandlas ”Ett förbättringsarbetes förlopp” och här får man följa en skolas arbete med att utveckla självstyrande arbetslag och en handledande lärarroll. Avslutningsvis diskuteras hur skolor på egen hand kan få bättre fart på förbättringsarbetet och råd lämnas kring hur olika instrument som använts i undersökningen kan tas i bruk på den egna skolan.
Det finns inga enkla modeller för skolors förbättringsarbete. Huvudresultatet från den undersökning som presenteras i den här boken pekar dock på en grundläggande brist i arbetet – den att det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet inte i tillräcklig grad uppmärksammas. Ett viktigt allmänt råd skulle således kunna formuleras: Att inta ett friutrymme handlar om att följa upp organisationsmodeller och administrativa rutiner genom att i samtal göra begripliga och konkreta kopplingar mellan dessa och det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet. Boken vänder sig till lärare, skolledare, skolutvecklare och andra som är intresserade av kunskap kring skolors inre liv och hur lärares och skolledares samarbete gestaltas när förbättringar i verksamheten ska göras. Särskilt behandlas skolkulturen under rubriker som ”Att förstå skolkultur” och ”Att förändra skolkultur”. Vidare behandlas ”Ett förbättringsarbetes förlopp” och här får man följa en skolas arbete med att utveckla självstyrande arbetslag och en handledande lärarroll. Avslutningsvis diskuteras hur skolor på egen hand kan få bättre fart på förbättringsarbetet och råd lämnas kring hur olika instrument som använts i undersökningen kan tas i bruk på den egna skolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2003
ISBN: 9789144028170
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 204 st
Det finns inga enkla modeller för skolors förbättringsarbete. Huvudresultatet från den undersökning som presenteras i den här boken pekar dock på en grundläggande brist i arbetet – den att det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet inte i tillräcklig grad uppmärksammas. Ett viktigt allmänt råd skulle således kunna formuleras: Att inta ett friutrymme handlar om att följa upp organisationsmodeller och administrativa rutiner genom att i samtal göra begripliga och konkreta kopplingar mellan dessa och det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet. Boken vänder sig till lärare, skolledare, skolutvecklare och andra som är intresserade av kunskap kring skolors inre liv och hur lärares och skolledares samarbete gestaltas när förbättringar i verksamheten ska göras. Särskilt behandlas skolkulturen under rubriker som ”Att förstå skolkultur” och ”Att förändra skolkultur”. Vidare behandlas ”Ett förbättringsarbetes förlopp” och här får man följa en skolas arbete med att utveckla självstyrande arbetslag och en handledande lärarroll. Avslutningsvis diskuteras hur skolor på egen hand kan få bättre fart på förbättringsarbetet och råd lämnas kring hur olika instrument som använts i undersökningen kan tas i bruk på den egna skolan.
Det finns inga enkla modeller för skolors förbättringsarbete. Huvudresultatet från den undersökning som presenteras i den här boken pekar dock på en grundläggande brist i arbetet – den att det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet inte i tillräcklig grad uppmärksammas. Ett viktigt allmänt råd skulle således kunna formuleras: Att inta ett friutrymme handlar om att följa upp organisationsmodeller och administrativa rutiner genom att i samtal göra begripliga och konkreta kopplingar mellan dessa och det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet. Boken vänder sig till lärare, skolledare, skolutvecklare och andra som är intresserade av kunskap kring skolors inre liv och hur lärares och skolledares samarbete gestaltas när förbättringar i verksamheten ska göras. Särskilt behandlas skolkulturen under rubriker som ”Att förstå skolkultur” och ”Att förändra skolkultur”. Vidare behandlas ”Ett förbättringsarbetes förlopp” och här får man följa en skolas arbete med att utveckla självstyrande arbetslag och en handledande lärarroll. Avslutningsvis diskuteras hur skolor på egen hand kan få bättre fart på förbättringsarbetet och råd lämnas kring hur olika instrument som använts i undersökningen kan tas i bruk på den egna skolan.
Begagnad bok
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar