Skolbibliotek och lärande; Louise Limberg, Frances Hultgren, Monika Johansson; 2021
endast ny

Skolbibliotek och lärande Upplaga 1

av Louise Limberg, Frances Hultgren, Monika Johansson
Skolbibliotek diskuteras för närvarande flitigt på olika arenor som politik och skola liksom i biblioteksvärlden. Den avgörande frågan gäller: Hur och med vad bidrar skolbiblioteksverksamhet till elevernas lärande? Vad vet vi om detta utifrån forskning och beprövad erfarenhet?

Denna bok är den första i sitt slag i Sverige, en sammanhängande kursbok för akademiska studier om skolbiblioteksverksamhet. Bokens titel, Skolbibliotek och lärande, markerar dess inriktning mot skolbibliotekens kärnverksamheter, läsning, lärande och undervisning för medie- och informationskunnighet. Boken placerar skolbibliotek i en politisk, pedagogisk och institutionell kontext. Den presenterar omfattande svensk och internationell forskning som relateras till professionell skolbiblioteksverksamhet. Skolbibliotekariers kompetens diskuteras utförligt.

Bokens huvudsakliga målgrupp är studenter i biblioteks- och informationsvetenskap. Den är också relevant som kurslitteratur i lärarutbildningar samt för yrkesverksamma bibliotekarier, lärare, skolledare och andra beslutsfattare.
Skolbibliotek diskuteras för närvarande flitigt på olika arenor som politik och skola liksom i biblioteksvärlden. Den avgörande frågan gäller: Hur och med vad bidrar skolbiblioteksverksamhet till elevernas lärande? Vad vet vi om detta utifrån forskning och beprövad erfarenhet?

Denna bok är den första i sitt slag i Sverige, en sammanhängande kursbok för akademiska studier om skolbiblioteksverksamhet. Bokens titel, Skolbibliotek och lärande, markerar dess inriktning mot skolbibliotekens kärnverksamheter, läsning, lärande och undervisning för medie- och informationskunnighet. Boken placerar skolbibliotek i en politisk, pedagogisk och institutionell kontext. Den presenterar omfattande svensk och internationell forskning som relateras till professionell skolbiblioteksverksamhet. Skolbibliotekariers kompetens diskuteras utförligt.

Bokens huvudsakliga målgrupp är studenter i biblioteks- och informationsvetenskap. Den är också relevant som kurslitteratur i lärarutbildningar samt för yrkesverksamma bibliotekarier, lärare, skolledare och andra beslutsfattare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789144141749
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 198 st
Skolbibliotek diskuteras för närvarande flitigt på olika arenor som politik och skola liksom i biblioteksvärlden. Den avgörande frågan gäller: Hur och med vad bidrar skolbiblioteksverksamhet till elevernas lärande? Vad vet vi om detta utifrån forskning och beprövad erfarenhet?

Denna bok är den första i sitt slag i Sverige, en sammanhängande kursbok för akademiska studier om skolbiblioteksverksamhet. Bokens titel, Skolbibliotek och lärande, markerar dess inriktning mot skolbibliotekens kärnverksamheter, läsning, lärande och undervisning för medie- och informationskunnighet. Boken placerar skolbibliotek i en politisk, pedagogisk och institutionell kontext. Den presenterar omfattande svensk och internationell forskning som relateras till professionell skolbiblioteksverksamhet. Skolbibliotekariers kompetens diskuteras utförligt.

Bokens huvudsakliga målgrupp är studenter i biblioteks- och informationsvetenskap. Den är också relevant som kurslitteratur i lärarutbildningar samt för yrkesverksamma bibliotekarier, lärare, skolledare och andra beslutsfattare.
Skolbibliotek diskuteras för närvarande flitigt på olika arenor som politik och skola liksom i biblioteksvärlden. Den avgörande frågan gäller: Hur och med vad bidrar skolbiblioteksverksamhet till elevernas lärande? Vad vet vi om detta utifrån forskning och beprövad erfarenhet?

Denna bok är den första i sitt slag i Sverige, en sammanhängande kursbok för akademiska studier om skolbiblioteksverksamhet. Bokens titel, Skolbibliotek och lärande, markerar dess inriktning mot skolbibliotekens kärnverksamheter, läsning, lärande och undervisning för medie- och informationskunnighet. Boken placerar skolbibliotek i en politisk, pedagogisk och institutionell kontext. Den presenterar omfattande svensk och internationell forskning som relateras till professionell skolbiblioteksverksamhet. Skolbibliotekariers kompetens diskuteras utförligt.

Bokens huvudsakliga målgrupp är studenter i biblioteks- och informationsvetenskap. Den är också relevant som kurslitteratur i lärarutbildningar samt för yrkesverksamma bibliotekarier, lärare, skolledare och andra beslutsfattare.
Ny bok
325 kr342 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
325 kr342 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)