endast ny
Skolagans historia och pedagogik Upplaga 1
Att skapa goda lärandemiljöer genom att motverka våld och oordning är en viktig del av arbetet i dagens skola. Skollagen anger riktlinjerna för den uppgiften men det finns få formella föreskrifter som i detalj styr hur elever och lärare ska uppträda. Istället ges skolorna stort utrymme att utforma sina egna ordningsoch trivselregler.
Dagens situation står i skarp kontrast till den uppsjö lagar och regler som den tidigmoderna skolans lärare och rektorer skulle följa för att garantera att ordning och disciplin upprätthölls. I dåtidens skolordningar angavs hur elever skulle klä och uppföra sig, vilka samtalsämnen som var lämpliga och hur elever bäst skulle förmås till lydnad. Lärare gavs även pedagogisk vägledning för hur skolbarn skulle bestraffas och vilka redskap som fick användas när så skulle ske.
I Skolagans historia och pedagogik redogör historikern Björn Norlin för styrningen av den tidigmoderna skolans vardag. Genom studier av lagtexter och pedagogiska skrifter visar han hur social och sedlig fostran, ordningsfrågor och våldsbruk utgjorde centrala delar av skolans uppdrag. Han belyser också hur skolagan knöt an till ett pedagogiskt och didaktiskt tänkande och hur detta förändrades under den aktuella perioden. Boken ger läsaren en grundlig historisk tillbakablick och perspektiv på den ordningsdebatt som omgärdar dagens skola.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789188909886
Förlag: Nordic Academic Press
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 267 st
Att skapa goda lärandemiljöer genom att motverka våld och oordning är en viktig del av arbetet i dagens skola. Skollagen anger riktlinjerna för den uppgiften men det finns få formella föreskrifter som i detalj styr hur elever och lärare ska uppträda. Istället ges skolorna stort utrymme att utforma sina egna ordningsoch trivselregler.
Dagens situation står i skarp kontrast till den uppsjö lagar och regler som den tidigmoderna skolans lärare och rektorer skulle följa för att garantera att ordning och disciplin upprätthölls. I dåtidens skolordningar angavs hur elever skulle klä och uppföra sig, vilka samtalsämnen som var lämpliga och hur elever bäst skulle förmås till lydnad. Lärare gavs även pedagogisk vägledning för hur skolbarn skulle bestraffas och vilka redskap som fick användas när så skulle ske.
I Skolagans historia och pedagogik redogör historikern Björn Norlin för styrningen av den tidigmoderna skolans vardag. Genom studier av lagtexter och pedagogiska skrifter visar han hur social och sedlig fostran, ordningsfrågor och våldsbruk utgjorde centrala delar av skolans uppdrag. Han belyser också hur skolagan knöt an till ett pedagogiskt och didaktiskt tänkande och hur detta förändrades under den aktuella perioden. Boken ger läsaren en grundlig historisk tillbakablick och perspektiv på den ordningsdebatt som omgärdar dagens skola.
206 kr216 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.