spara 26%
5+ säljare
Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum Upplaga 1
I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut? Varför kunde inte Selma själv bjuda upp en kavaljer att dansa med på Sunnebalen? Och varifrån kom pengarna som räddar familjen från fattigdom i Kejsaren av Portugallien? I den här boken ger Gunilla Molloy tydliga exempel på hur en kreativ läsning av äldre texter kan fördjupa elevernas förmåga till narrativ fantasi och samtidigt utveckla deras läs- och skrivförmåga. Hon diskuterar även sambandet mellan metod och teori samt genrepedagogikens tillämpning på litterära texter. Hennes analys av lärarnas lektionsplaneringar och elevernas texttolkningar visar att motiv som förtvivlans mod, den djupaste vrede och den smärtsammaste kärlek är allmängiltiga för elever i dagens mångfaldsskola.Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans mellanår, senare år och gymnasieskolan. Gunilla Molloy har 2011 tilldelats Karin Söderstipendiet. Priset delas årligen ut av Selma Lagerlöfsällskapet. Motiveringen lyder: Gunilla Molloy har med sin bok Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, gjort viktiga insatser för att främja och öka intresset för Selma Lagerlöfs diktning hos barn och ungdomar i vår tid.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789144059372
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut? Varför kunde inte Selma själv bjuda upp en kavaljer att dansa med på Sunnebalen? Och varifrån kom pengarna som räddar familjen från fattigdom i Kejsaren av Portugallien? I den här boken ger Gunilla Molloy tydliga exempel på hur en kreativ läsning av äldre texter kan fördjupa elevernas förmåga till narrativ fantasi och samtidigt utveckla deras läs- och skrivförmåga. Hon diskuterar även sambandet mellan metod och teori samt genrepedagogikens tillämpning på litterära texter. Hennes analys av lärarnas lektionsplaneringar och elevernas texttolkningar visar att motiv som förtvivlans mod, den djupaste vrede och den smärtsammaste kärlek är allmängiltiga för elever i dagens mångfaldsskola.Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans mellanår, senare år och gymnasieskolan. Gunilla Molloy har 2011 tilldelats Karin Söderstipendiet. Priset delas årligen ut av Selma Lagerlöfsällskapet. Motiveringen lyder: Gunilla Molloy har med sin bok Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, gjort viktiga insatser för att främja och öka intresset för Selma Lagerlöfs diktning hos barn och ungdomar i vår tid.
245 kr331 krSpara 86 kr (26%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.