Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3; Olof Franck, Magnus Hermansson Adler, Inger Björneloo; 2013
Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3; Olof Franck, Magnus Hermansson Adler, Inger Björneloo; 2013

Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3 Upplaga 1

av Olof Franck, Magnus Hermansson Adler, Inger Björneloo

4.2 (6)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2013
  • ISBN: 9789144089652
  • Sidor: 139 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Hösten 2011 började en ny läroplan gälla, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). En intention bakom de kursplaner den innehåller är att ange tydligare mål för undervisningen i skolans olika ämnen. Denna intention kristalliseras i formuleringen av ämneskursernas centrala innehåll och kunskapskrav. Kursplanernas form och innehåll aktualiserar många frågor som är viktiga för blivande och verksamma lärare att reflektera över och diskutera. Det är värdefullt – ja, nödvändigt – att kontinuerligt föra didaktiska samtal kring hur en undervisning bör utformas, vad den bör innehålla och vilka överväganden som är knutna till betyg och bedömning. För SO-ämnenas del finns ett antal både grundläggande och övergripande perspektiv som måste uppmärksammas, analyseras och diskuteras. Ett sådant fokus är förstås nödvändigt. Samtidigt behöver vi lyfta blicken och fundera över ämnenas mer allmänna relationer till varandra och till skolans undervisning i stort. Boken beskriver årskursspannet F–3 och belyser och diskuterar några övergripande perspektiv på centralt innehåll och kunskapskrav. Här har emellertid diskussionen delvis annorlunda utgångspunkter och inriktningar. Ett skäl till det är att de fyra SO-ämnenas centrala innehåll för dessa årskurser är samskrivna. Ett annat skäl är att också kunskapskraven är ämnesöverskridande och inte kategoriserade i termer av betygsnivåer utan markerar vad som bedöms vara ”godtagbara kunskaper”. Utöver tre kapitel där specifika övergripande perspektiv tas upp med fokus på etik, hållbar utveckling och berättelsens roll och utrymme, diskuteras i ett inledande kapitel principer för undervisningsmässigt urval i relation till kursplanens centrala innehåll medan kunskapskraven belyses utifrån några olika och delvis kritiska överväganden i ett avslutande kapitel.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3 (2013)

I oktober 2013 släpptes boken Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3 skriven av Olof Franck, Magnus Hermansson Adler, Inger Björneloo. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 139 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3 på Studentapan och spara uppåt 45% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3 (Upplaga 1)

Harvard

Franck, O., Adler, M. H. & Björneloo, I. (2013). Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Franck, Olof, Adler, Magnus Hermansson & Björneloo, Inger, Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2013).

APA

Franck, O., Adler, M. H., & Björneloo, I. (2013). Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3 (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Franck O, Adler MH, Björneloo I. Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2013.

Köp boken

149 kr
271 kr