Scientific literacy - teori och praktik; Leif Östman (red.), Roger Säljö (red.), Eva Lundqvist (red.); 2013
Scientific literacy - teori och praktik; Leif Östman (red.), Roger Säljö (red.), Eva Lundqvist (red.); 2013

Scientific literacy - teori och praktik Upplaga 1

av Leif Östman (red.), Roger Säljö (red.), Eva Lundqvist (red.)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2013
  • ISBN: 9789140684431
  • Sidor: 128 st
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Vilka förväntningar gäller för läs- och skrivfärdigheter i det postindustriella informations- eller nätverkssamhället? I Scientific literacy presenterar en rad forskare studier kring literacy. Tidigare har literacy-begreppet varit kopplat till läsning och användning av skrift. Här används literacy, speciellt scientific literacy, i en vidgad betydelse för att visa att kunskapsinhämtning innebär ett successivt lärande av ett specifikt sätt att använda språket på. Med denna utgångspunkt blir det möjligt att diskutera hur människor får och använder de komplexa kunskaper som krävs i dagens digitala samhälle, utan att begränsa synen på detta lärande till en fråga om att kunna läsa eller skriva en text. Det räcker alltså inte att eleverna utvecklar insikt och förståelse i klassrummet, utan som aktiva medborgare måste de kunna tolka omvärlden, ta ställning i olika frågor, argumentera för val och ingripa när det krävs. Boken inleds med en historisk överblick över hur skrift och skriftspråkande vuxit fram och hur literacy-färdigheter gått från att vara kunskaper för små eliter till att bli kunskaper som en stor andel av befolkningen behärskar. I samband med en diskussion kring vilka specifika ämnesrelaterade semiotiska resurser som är lämpliga i ett visst sammanhang och för ett visst ändamål introducerar författarna begreppet disciplinary literacy. Hur skolans demokratiuppdrag har formulerats analyseras utifrån kursplaner och kommentarmaterial för de naturorienterande ämnena i grundskolan. Boken är ett resultat av arbetet i nätverket för forskning om literacy-praktiker. Projektet har pågått under tre år och har finansierats av Vetenskapsrådet. Redaktörer för boken är Eva Lundqvist, universitetslektor, Uppsala universitet, Roger Säljö, professor, Göteborgs universitet och Leif Östman, professor, Uppsala universitet.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Scientific literacy - teori och praktik (2013)

I november 2013 släpptes boken Scientific literacy - teori och praktik skriven av Leif Östman (red.), Roger Säljö (red.), Eva Lundqvist (red.). Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 128 sidor. Förlaget bakom boken är Gleerups Utbildning AB som har sitt säte i Malmö.

Köp boken Scientific literacy - teori och praktik på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Scientific literacy - teori och praktik (Upplaga 1)

Harvard

(red.), L. Ö., (red.), R. S. & (red.), E. L. (2013). Scientific literacy - teori och praktik. 1:a uppl. Gleerups Utbildning AB.

Oxford

(red.), Leif Östman, (red.), Roger Säljö & (red.), Eva Lundqvist, Scientific literacy - teori och praktik, 1 uppl. (Gleerups Utbildning AB, 2013).

APA

(red.), L. Ö., (red.), R. S., & (red.), E. L. (2013). Scientific literacy - teori och praktik (1:a uppl.). Gleerups Utbildning AB.

Vancouver

(red.) LÖ, (red.) RS, (red.) EL. Scientific literacy - teori och praktik. 1:a uppl. Gleerups Utbildning AB; 2013.

Köp boken

149 kr

Skynda dig - Bara ett fåtal säljare kvar!