Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer; Gunnar Berg; 2003
Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer; Gunnar Berg; 2003

Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer Upplaga 1

av Gunnar Berg

5.0 (2)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2003
  • ISBN: 9789144031200
  • Sidor: 352 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska

Om boken

I det offentliga samtalet om skolan och den allmänna skoldebatten beaktas sällan att skolan är en ytterst komplex inrättning. Skolans uppdrags- och uppgiftsstruktur är i själva verket så sammansatt och mångfasetterad att frågan kan ställas om inte skolan är en av de mest komplexa institutioner vi har i samhället. Den teori som behandlas i boken är ett verktyg för att göra denna komplexitet mer synbar och hanterbar. I denna teori – som utgör frukten av ett forskningsarbete som bedrivits sedan mitten av 1970-talet – är begreppet frirum centralt; skolan som institution sätter gränser och skapar därmed frirum för det vardagsarbete som enskilda skolor bedriver. Som en följd av historiska och nutida maktförhållanden inom och mellan stat och samhälle är dessa gränser oklara och mångtydiga. Detta resulterar i att skolor som organisationer kan bedriva sitt vardagsarbete på skilda sätt, utan att för den skull bryta mot givna mål, regler, ramar och/eller krav på resultat. Mot denna bakgrund kan skolutveckling ses som en möjlighet för skolans aktörer att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum. I boken behandlas teorin som sådan. Vidare behandlas metoder och konkreta strategier för skolutveckling som är direkt knutna till teorin. Boken vänder sig såväl till forskare och studerande inom det samhällsvetenskapliga området som till skolledare, lärare och andra verksamma inom skolan.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer (2003)

I oktober 2003 släpptes boken Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer skriven av Gunnar Berg. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 352 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer på Studentapan och spara uppåt 74% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer (Upplaga 1)

Harvard

Berg, G. (2003). Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Berg, Gunnar, Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2003).

APA

Berg, G. (2003). Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Berg G. Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2003.

Köp boken

119 kr
451 kr