Särskolans verksamhet : uppdrag, pedagogik och bemötande; Ann-Katrin Swärd, Katarina Florin; 2014
1 säljare

Särskolans verksamhet : uppdrag, pedagogik och bemötande Upplaga 2

av Ann-Katrin Swärd, Katarina Florin
Elevers rätt till stöd står tydligt framskrivet i alla styrdokument och lagar som rektorer och lärare har att förhålla sig till inom alla skolformer. Trots detta har inskrivningen till grundsärskolan ökat för vissa åldersgrupper de senaste åren och fler elever skickas på utredningar.
Med den här boken vill författarna väcka debatt om synsätt
och vilka följderna kan bli beroende på hur elevfrågor hanteras.

Vad innebär det att vara elev i grundsärskolan?
Varför har en modern demokrati som Sverige fortfarande två skolformer?
Finns det en speciell pedagogik för grundsärskolan, och hur skiljer den sig i så fall från andra skolformer?
Hur bedömer grundsärskolans lärare elevers kunskapsutveckling?

Områden som behandlas i boken är bl.a. grundsärskolans styr­dokument, att ha en intellektuell funktionsnedsättning, föräldrasamverkan, inkludering och delaktighet, pedagogiska perspektiv och verktyg.
Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i alla skolformer från förskola till gymnasium. En särskild målgrupp är specialpedagoger och speciallärare. Boken riktar sig även till föräldrar, elever och elevhälsan samt personalgrupper inom olika verksamheter, t.ex. habilitering.
Andra upplagan
Elevers rätt till stöd står tydligt framskrivet i alla styrdokument och lagar som rektorer och lärare har att förhålla sig till inom alla skolformer. Trots detta har inskrivningen till grundsärskolan ökat för vissa åldersgrupper de senaste åren och fler elever skickas på utredningar.
Med den här boken vill författarna väcka debatt om synsätt
och vilka följderna kan bli beroende på hur elevfrågor hanteras.

Vad innebär det att vara elev i grundsärskolan?
Varför har en modern demokrati som Sverige fortfarande två skolformer?
Finns det en speciell pedagogik för grundsärskolan, och hur skiljer den sig i så fall från andra skolformer?
Hur bedömer grundsärskolans lärare elevers kunskapsutveckling?

Områden som behandlas i boken är bl.a. grundsärskolans styr­dokument, att ha en intellektuell funktionsnedsättning, föräldrasamverkan, inkludering och delaktighet, pedagogiska perspektiv och verktyg.
Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i alla skolformer från förskola till gymnasium. En särskild målgrupp är specialpedagoger och speciallärare. Boken riktar sig även till föräldrar, elever och elevhälsan samt personalgrupper inom olika verksamheter, t.ex. habilitering.
Andra upplagan
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144095295
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2011)
från 119 kr
Upplaga 2 (2014)
från 225 kr
Elevers rätt till stöd står tydligt framskrivet i alla styrdokument och lagar som rektorer och lärare har att förhålla sig till inom alla skolformer. Trots detta har inskrivningen till grundsärskolan ökat för vissa åldersgrupper de senaste åren och fler elever skickas på utredningar.
Med den här boken vill författarna väcka debatt om synsätt
och vilka följderna kan bli beroende på hur elevfrågor hanteras.

Vad innebär det att vara elev i grundsärskolan?
Varför har en modern demokrati som Sverige fortfarande två skolformer?
Finns det en speciell pedagogik för grundsärskolan, och hur skiljer den sig i så fall från andra skolformer?
Hur bedömer grundsärskolans lärare elevers kunskapsutveckling?

Områden som behandlas i boken är bl.a. grundsärskolans styr­dokument, att ha en intellektuell funktionsnedsättning, föräldrasamverkan, inkludering och delaktighet, pedagogiska perspektiv och verktyg.
Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i alla skolformer från förskola till gymnasium. En särskild målgrupp är specialpedagoger och speciallärare. Boken riktar sig även till föräldrar, elever och elevhälsan samt personalgrupper inom olika verksamheter, t.ex. habilitering.
Andra upplagan
Elevers rätt till stöd står tydligt framskrivet i alla styrdokument och lagar som rektorer och lärare har att förhålla sig till inom alla skolformer. Trots detta har inskrivningen till grundsärskolan ökat för vissa åldersgrupper de senaste åren och fler elever skickas på utredningar.
Med den här boken vill författarna väcka debatt om synsätt
och vilka följderna kan bli beroende på hur elevfrågor hanteras.

Vad innebär det att vara elev i grundsärskolan?
Varför har en modern demokrati som Sverige fortfarande två skolformer?
Finns det en speciell pedagogik för grundsärskolan, och hur skiljer den sig i så fall från andra skolformer?
Hur bedömer grundsärskolans lärare elevers kunskapsutveckling?

Områden som behandlas i boken är bl.a. grundsärskolans styr­dokument, att ha en intellektuell funktionsnedsättning, föräldrasamverkan, inkludering och delaktighet, pedagogiska perspektiv och verktyg.
Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i alla skolformer från förskola till gymnasium. En särskild målgrupp är specialpedagoger och speciallärare. Boken riktar sig även till föräldrar, elever och elevhälsan samt personalgrupper inom olika verksamheter, t.ex. habilitering.
Andra upplagan
Begagnad bok
225 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
225 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar