Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision; Utbildningsdepartementet,; 2017
Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision; Utbildningsdepartementet,; 2017

Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision

av Utbildningsdepartementet,

  • Utgiven: 2017
  • ISBN: 9789138246016
  • Sidor: 462 st
  • Förlag: Wolters Kluwer
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Skolkommissionen föreslår en rad åtgärder för att stärka den svenska skolan. Stärkt huvudmannaskap genom statligt stöd och samverkan Kommissionen anser att de statliga skolmyndigheternas uppgifter bör omprioriteras så att resurser frigörs till vetenskapligt förankrat utvecklingsstöd och främjande arbete, som effektivt kan bidra till ökad kvalitet i undervisningen. fortsatta insatser för att säkra tillgången på behöriga lärare och skolledare till det svenska skolväsendet. Förstärkt lärarutbildning så att lärosätena tilldelas tillräckliga resurser för att driva lärarutbildningar med hög kvalitet Kommissionen föreslår att en nationell funktion för lärar- och skolledarutveckling inrättas. Kommissionen förordar att staten efter fortsatt utredning ska ange en miniminivå för varje huvudmans resurser till undervisning och elevhälsa. Kommissionen anser att det är nödvändigt med ett starkare nationellt ansvar för gymnasieskolans finansiering, dimensionering och lokalisering i ett regionalt perspektiv. Garanterad undervisningstid Ökade inslag av stöd och stimulans En stärkt och mer tillgänglig elevhälsa Aktivt skolval och minskad skolsegregation Förändrade regler för placering vid skolenheter med kommunal huvudman. Närhetsprincipen får i dessa fall ersättas av ett urval som sker genom lottning. Utredning om närhetsprincipen Förändring i reglerna för mottagande av elever vid fristående skolor Kommissionen menar att huvudregeln liksom i dag ska vara att fri-stående skolor ska vara öppna för alla. Regeringen bör tillsätta en utredning i syfte att ta fram ett system för gemensam antagning av elever till skolenheter inom förskole-klass och grundskola med kommunal respektive enskild huvudman. Kontinuerlig läroplansutveckling Ett sammanhållet uppföljnings- och utvärderingssystem Beställ ditt eget exemplar för att ta del av alla förslag! Särskild utredare: Jan-Eric Gustafsson

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision (2017)

I april 2017 släpptes boken Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision skriven av Utbildningsdepartementet, . Den är skriven på svenska och består av 462 sidor djupgående information om juridik. Förlaget bakom boken är Wolters Kluwer som har sitt säte i Göteborg.

Köp boken Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision

Harvard

Utbildningsdepartementet (2017). Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision. Wolters Kluwer.

Oxford

Utbildningsdepartementet, Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision (Wolters Kluwer, 2017).

APA

Utbildningsdepartementet. (2017). Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision. Wolters Kluwer.

Vancouver

Utbildningsdepartementet. Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision. Wolters Kluwer; 2017.

Köp boken

499 kr

Skynda dig - Bara 1 säljare kvar!