Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete : En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium; Gabriella Höstfält; 2015
Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete : En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium; Gabriella Höstfält; 2015

Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete : En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium

av Gabriella Höstfält

4.0 (1)

  • Utgiven: 2015
  • ISBN: 9789176490884
  • Sidor: 180 st
  • Förlag: Stockholms universitet
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Resultatinriktad individualisering handlar om den individualisering som tar form i grundskolans inre arbete i en kontext där arbetet inriktas mot att eleven ska nå de förmågor som föreskrivs i läroplanens kursplaner och bedömas utifrån dess kunskapskrav. I grundskolan är utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner välbekanta inslag för lärare och elever. Även om individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdömen inte längre regleras för högstadiet, där avhandlingens datamaterial samlats in, fortsätter innehållet i dem – mål, strategier för att uppnå dem samt omdömen i samtliga ämnen – att behandlas vid utvecklingssamtalen. I avhandlingen studeras vad som tar form som innehåll i utvecklings - samtal och individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdömen. Frågor som väglett arbetet är: Vad är det som är angeläget för lärare och elever i arbetet med utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner? Vilka innebörder får läroplanen och dess inriktning i detta arbete? Vilka blir konsekvenserna med avseende på lärares och elevers arbete med innehåll, undervisning och lärande? Analysen visar att resultatinriktad individualisering tar form genom att lärare och elever gemensamt arbetar med att forma en elev som hålls ansvarig för att synliggöra sitt arbete genom att själv planera och väg leda sig i förhållande till kunskapskraven. Den elev som formas bör också utvecklas mot att ta ansvar för att medvetandegöra sig om sitt arbetes kvalitet genom att granska det och re ektera över det. Resultatet diskuteras i förhållande till den ansvars- och kompetenskultur som växer fram i det senmoderna samhället.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete : En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium (2015)

I juni 2015 släpptes boken Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete : En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium skriven av Gabriella Höstfält. Den är skriven på svenska och består av 180 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Stockholms universitet.

Köp boken Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete : En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium på Studentapan och spara uppåt 38% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete : En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium

Harvard

Höstfält, G. (2015). Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete : En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium. Stockholms universitet.

Oxford

Höstfält, Gabriella, Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete : En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium (Stockholms universitet, 2015).

APA

Höstfält, G. (2015). Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete : En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium. Stockholms universitet.

Vancouver

Höstfält G. Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete : En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium. Stockholms universitet; 2015.

Köp boken

69 kr
112 kr

Skynda dig - Bara ett fåtal säljare kvar!