Rätt att leka! : hur barn med autism kan erövra leken hemma, i förskolan och i skolan; Maggie Dillner, Anna Löfgren; 2013
5+ säljare

Rätt att leka! : hur barn med autism kan erövra leken hemma, i förskolan och i skolan Upplaga 1

av Maggie Dillner, Anna Löfgren
Leken är viktig för barns utveckling och en nyckel till många av de färdigheter barn behöver utveckla som exempelvis samspel, kommunikation, analysförmåga, rumsuppfattning med mera. I den här boken ger Maggie Dillner och Anna Löfgren med sin långa erfarenhet av autism och lek både teoretisk kunskap och många praktiska exempel på hur man kan arbeta med lek och autism. Läsarröster: "Äntligen en bok om lek och autism med både praktiska anvisningar och teoretiska argument. Och äntligen en bok om autism som tar in många olika perspektiv, hittar sin egen väg och andas erfarenhet och balans. Boken har ett personligt tilltal med både förälderns och pedagogens perspektiv och är teoretiskt och vetenskapligt välfunderad. Den erbjuder ett sätt att arbeta med barn med autism som fokuserar på lek och utveckling på ett sätt som även tar hänsyn till etiken. Hade jag fått denna bok i handen som förälder till ett nydiagnosticerat barn hade jag gått till uppgiften med tillförsikt och nyfikenhet. Roligt och utvecklande är två ord vi tyvärr allt för sällan ser i samma mening när vi pratar om autism, men det är bokens båda nyckelord. Lycka till med läsningen och se till att låta dig inspireras till ett aktivt deltagande i de speciella barnens liv." Bo Hejlskov Elvén, leg. psykolog "Som pedagog reflekterar man inte så ofta över sådant som man tror går av sig självt. Alla vet att barn leker. Alla pedagoger vet att det är viktigt att barn leker. Alla pedagoger som har kunskap om barn med autsimspektrumtillstånd vet att många av dessa barn inte alltid leker. Alltför få pedagoger vet hur man gör för att guida dessa speciella barn mot utvecklande lek. Denna bok ger dig förutsättningar för att uppleva det nöjet. Men ska man guida någon så behöver man inte bara upptäcka att stöd behövs, man måste också känna till stegen och veta vägen. Boken ger insikter i lekens betydelse för speciella barn både ur professionellas och föräldrars perspektiv. Genom lekfulla glasögon får läsaren ingående praktiska och teoretiska insikter i utvecklingen hos barn med autismspektrumtillstånd och i lekutveckling samt hur dessa kunskaper kan kombineras. Som pedagog får jag också en välbehövlig påminnelse om varför dessa kunskaper bör kombineras och om hur mycket barn lär sig genom att leka. Av bara farten förmedlar boken kunskap om hur en lustfylld relation till barnen kan byggas, hur kommunikation och social förståelse kan lekas fram. En varning är dock på sin plats: med sina många praktiska exempel förmedlar boken en ytterst smittsam leklust. Förhoppningsvis får läsaren svårt att låta bli att sprida den till många speciella barn." Marita Falkmer, specialpedagog och fil. dr.
Leken är viktig för barns utveckling och en nyckel till många av de färdigheter barn behöver utveckla som exempelvis samspel, kommunikation, analysförmåga, rumsuppfattning med mera. I den här boken ger Maggie Dillner och Anna Löfgren med sin långa erfarenhet av autism och lek både teoretisk kunskap och många praktiska exempel på hur man kan arbeta med lek och autism. Läsarröster: "Äntligen en bok om lek och autism med både praktiska anvisningar och teoretiska argument. Och äntligen en bok om autism som tar in många olika perspektiv, hittar sin egen väg och andas erfarenhet och balans. Boken har ett personligt tilltal med både förälderns och pedagogens perspektiv och är teoretiskt och vetenskapligt välfunderad. Den erbjuder ett sätt att arbeta med barn med autism som fokuserar på lek och utveckling på ett sätt som även tar hänsyn till etiken. Hade jag fått denna bok i handen som förälder till ett nydiagnosticerat barn hade jag gått till uppgiften med tillförsikt och nyfikenhet. Roligt och utvecklande är två ord vi tyvärr allt för sällan ser i samma mening när vi pratar om autism, men det är bokens båda nyckelord. Lycka till med läsningen och se till att låta dig inspireras till ett aktivt deltagande i de speciella barnens liv." Bo Hejlskov Elvén, leg. psykolog "Som pedagog reflekterar man inte så ofta över sådant som man tror går av sig självt. Alla vet att barn leker. Alla pedagoger vet att det är viktigt att barn leker. Alla pedagoger som har kunskap om barn med autsimspektrumtillstånd vet att många av dessa barn inte alltid leker. Alltför få pedagoger vet hur man gör för att guida dessa speciella barn mot utvecklande lek. Denna bok ger dig förutsättningar för att uppleva det nöjet. Men ska man guida någon så behöver man inte bara upptäcka att stöd behövs, man måste också känna till stegen och veta vägen. Boken ger insikter i lekens betydelse för speciella barn både ur professionellas och föräldrars perspektiv. Genom lekfulla glasögon får läsaren ingående praktiska och teoretiska insikter i utvecklingen hos barn med autismspektrumtillstånd och i lekutveckling samt hur dessa kunskaper kan kombineras. Som pedagog får jag också en välbehövlig påminnelse om varför dessa kunskaper bör kombineras och om hur mycket barn lär sig genom att leka. Av bara farten förmedlar boken kunskap om hur en lustfylld relation till barnen kan byggas, hur kommunikation och social förståelse kan lekas fram. En varning är dock på sin plats: med sina många praktiska exempel förmedlar boken en ytterst smittsam leklust. Förhoppningsvis får läsaren svårt att låta bli att sprida den till många speciella barn." Marita Falkmer, specialpedagog och fil. dr.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789197666077
Förlag: Pavus Utbildning
Format: Spiralbunden
Språk: Svenska
Sidor: 215 st
Leken är viktig för barns utveckling och en nyckel till många av de färdigheter barn behöver utveckla som exempelvis samspel, kommunikation, analysförmåga, rumsuppfattning med mera. I den här boken ger Maggie Dillner och Anna Löfgren med sin långa erfarenhet av autism och lek både teoretisk kunskap och många praktiska exempel på hur man kan arbeta med lek och autism. Läsarröster: "Äntligen en bok om lek och autism med både praktiska anvisningar och teoretiska argument. Och äntligen en bok om autism som tar in många olika perspektiv, hittar sin egen väg och andas erfarenhet och balans. Boken har ett personligt tilltal med både förälderns och pedagogens perspektiv och är teoretiskt och vetenskapligt välfunderad. Den erbjuder ett sätt att arbeta med barn med autism som fokuserar på lek och utveckling på ett sätt som även tar hänsyn till etiken. Hade jag fått denna bok i handen som förälder till ett nydiagnosticerat barn hade jag gått till uppgiften med tillförsikt och nyfikenhet. Roligt och utvecklande är två ord vi tyvärr allt för sällan ser i samma mening när vi pratar om autism, men det är bokens båda nyckelord. Lycka till med läsningen och se till att låta dig inspireras till ett aktivt deltagande i de speciella barnens liv." Bo Hejlskov Elvén, leg. psykolog "Som pedagog reflekterar man inte så ofta över sådant som man tror går av sig självt. Alla vet att barn leker. Alla pedagoger vet att det är viktigt att barn leker. Alla pedagoger som har kunskap om barn med autsimspektrumtillstånd vet att många av dessa barn inte alltid leker. Alltför få pedagoger vet hur man gör för att guida dessa speciella barn mot utvecklande lek. Denna bok ger dig förutsättningar för att uppleva det nöjet. Men ska man guida någon så behöver man inte bara upptäcka att stöd behövs, man måste också känna till stegen och veta vägen. Boken ger insikter i lekens betydelse för speciella barn både ur professionellas och föräldrars perspektiv. Genom lekfulla glasögon får läsaren ingående praktiska och teoretiska insikter i utvecklingen hos barn med autismspektrumtillstånd och i lekutveckling samt hur dessa kunskaper kan kombineras. Som pedagog får jag också en välbehövlig påminnelse om varför dessa kunskaper bör kombineras och om hur mycket barn lär sig genom att leka. Av bara farten förmedlar boken kunskap om hur en lustfylld relation till barnen kan byggas, hur kommunikation och social förståelse kan lekas fram. En varning är dock på sin plats: med sina många praktiska exempel förmedlar boken en ytterst smittsam leklust. Förhoppningsvis får läsaren svårt att låta bli att sprida den till många speciella barn." Marita Falkmer, specialpedagog och fil. dr.
Leken är viktig för barns utveckling och en nyckel till många av de färdigheter barn behöver utveckla som exempelvis samspel, kommunikation, analysförmåga, rumsuppfattning med mera. I den här boken ger Maggie Dillner och Anna Löfgren med sin långa erfarenhet av autism och lek både teoretisk kunskap och många praktiska exempel på hur man kan arbeta med lek och autism. Läsarröster: "Äntligen en bok om lek och autism med både praktiska anvisningar och teoretiska argument. Och äntligen en bok om autism som tar in många olika perspektiv, hittar sin egen väg och andas erfarenhet och balans. Boken har ett personligt tilltal med både förälderns och pedagogens perspektiv och är teoretiskt och vetenskapligt välfunderad. Den erbjuder ett sätt att arbeta med barn med autism som fokuserar på lek och utveckling på ett sätt som även tar hänsyn till etiken. Hade jag fått denna bok i handen som förälder till ett nydiagnosticerat barn hade jag gått till uppgiften med tillförsikt och nyfikenhet. Roligt och utvecklande är två ord vi tyvärr allt för sällan ser i samma mening när vi pratar om autism, men det är bokens båda nyckelord. Lycka till med läsningen och se till att låta dig inspireras till ett aktivt deltagande i de speciella barnens liv." Bo Hejlskov Elvén, leg. psykolog "Som pedagog reflekterar man inte så ofta över sådant som man tror går av sig självt. Alla vet att barn leker. Alla pedagoger vet att det är viktigt att barn leker. Alla pedagoger som har kunskap om barn med autsimspektrumtillstånd vet att många av dessa barn inte alltid leker. Alltför få pedagoger vet hur man gör för att guida dessa speciella barn mot utvecklande lek. Denna bok ger dig förutsättningar för att uppleva det nöjet. Men ska man guida någon så behöver man inte bara upptäcka att stöd behövs, man måste också känna till stegen och veta vägen. Boken ger insikter i lekens betydelse för speciella barn både ur professionellas och föräldrars perspektiv. Genom lekfulla glasögon får läsaren ingående praktiska och teoretiska insikter i utvecklingen hos barn med autismspektrumtillstånd och i lekutveckling samt hur dessa kunskaper kan kombineras. Som pedagog får jag också en välbehövlig påminnelse om varför dessa kunskaper bör kombineras och om hur mycket barn lär sig genom att leka. Av bara farten förmedlar boken kunskap om hur en lustfylld relation till barnen kan byggas, hur kommunikation och social förståelse kan lekas fram. En varning är dock på sin plats: med sina många praktiska exempel förmedlar boken en ytterst smittsam leklust. Förhoppningsvis får läsaren svårt att låta bli att sprida den till många speciella barn." Marita Falkmer, specialpedagog och fil. dr.
Begagnad bok
225 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
225 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar