"Blunda nu så hårt du kan. Önska så kommer det en tomteman och trollar oss bort till Sagans land" Barnen på förskolan Svejserdalen står hand i hand och läser förväntansfullt den magiska ramsan som ska ta dem till Sagans land där vad som helst kan hända. Pedagogerna på Svejserdalen arbetar med ett sagotema under hela läsåret sagan blir den röda tråd som tillsammans med helhetssynen på lärandet används för att uppnå målen i förskolans läroplan. Vad barnen lär sig under resorna till Sagans land minns de. De får en låtsasdimension som hjälper dem att vara kreativa och problemlösande, både nu och i framtiden. När pedagogerna möter barnen i lekens och fantasins värld sker allting på ett lustfyllt sätt och nära barnens egna erfarenheter. Förskolläraren Marie Arnesson Eriksson berättar engagerat, med många exempel och bilder, hur arbetet med ett sagotema i förskolan kan se ut. Boken vill inspirera lärare och rektorer i förskola och grundskola att arbeta på ett nytt sätt med barnens livslånga lärande. Innehåll: Förord En resa till Sagans land -Bakgrund Saga som grund för lärande -Fantasiupplevelser som utvecklar -Traditioner Att välja saga -Valprocessen -Olika typer av böcker Lek -Fantasilek -Tid till lek -Väntan och avbrott -Lek ute -Pedagogens roll Språk och litteratur -Ord i vardagen -Rumsplanering -Barnboksveckan -Samlingar -Basgruppsarbete ger utrymme för språk -Skriftspråk med hjälp av sagan -Litterära projekt -Poesi -Biblioteket Social kompetens -Förhållningssätt -Konfliktlösning med sagofigurer -Vad vi är bra på Miljö och naturvetenskap -Miljöarbete med grön flagg -Skogen -Vatten Teknik, matematik och naturvetenskap -Vetenskapsrum -Snickeriprojekt -Reflexjakt -Bygg- och konstruktionslek -Matematik Skapande verksamhet -Aktiviteterna -Bild och form på avdelningarna -Bild- och formaktivitet -Rörelse på avdelningarna -Rörelseaktivitet -Musik på avdelningarna -Musikaktivitet -Drama på avdelningarna -Dramaaktivitet Sagan på gården och i skogen -Skogsmiljön introduceras tidigt -Förhållningssätt -Fantasilek ute Jämställdhet -Genusprojekt Handdockor och sagofigurer -Huvudpersoner -Docktillverkning -Handdockor som pedagogiskt redskap -Sagofigurer som berör Lekmiljöer och rekvisita -Lekmiljöer -Rekvisita Ansvarsfördelning och fortbildning -Ansvarsfördelning -Gemensam fortbildning Planering -Avdelningsplanering Dokumentation -Vad vi har gjort-pärm -Portfoliometodik -Individuella utvecklingsplaner -Utvärdering Föräldrasamverkan -Första kontakten -Inskolning -Föräldramöte i sagans tecken -Daglig kontakt -Familjedagar Avslutning av temaåret -Förskolans dag -Avsked av handdockor Redaktör: Annika Claesdotter Fotografier: Marie Arnesson Eriksson Illustrationer: Anna Bylund (s. 48), Carina Eriksson (s. 150)
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker