Praktisk vetenskapsteori för lärare Upplaga 1
Denna bok ägnar sig åt att utforska vad vetenskap innebär, med syftet att bistå lärare att förstå och kritiskt överväga hur forskning kan användas för att förbättra, strukturera och utvärdera undervisningen.
Skolan bör byggas på en vetenskaplig grund, men vad betyder det egentligen i praktiken? Hur kan en lärare förstå, utvärdera och implementera forskning i sin yrkesroll? Hur kan forskning användas för att konstruera undervisning, material och lärmiljöer? Och hur kan läraren systematiskt och dokumentera sina didaktiska val i klassrummet baserat på forskning?
Det är viktigt att kunna avgöra om och när ett specifikt forskningsresultat är relevant för de frågor som lärare står inför i sitt arbete. Kunskaper inom vetenskapsteorin gör det möjligt för lärare att reflektera över yrket och lärarrollen - och kanske framför allt över hur kunskap skapas i samhället, erhåller status som "fakta" och därför inkluderas i skolans läroböcker och kursplaner. Lärare som har fördjupade insikter om vetenskaplig kunskap och forskningsprocessen får också utökade möjligheter att tillsammans med kollegor utvärdera forskningsresultat och stödja sina didaktiska beslut. På det sättet utvecklas en vetenskaplig inställning till läraryrket.
Författarna Åke Grönlund, Anna-Lena Kempe och Matilda Wiklund har alla omfattande erfarenhet av undervisning och forskning som berör läraryrket.
Denna bok ägnar sig åt att utforska vad vetenskap innebär, med syftet att bistå lärare att förstå och kritiskt överväga hur forskning kan användas för att förbättra, strukturera och utvärdera undervisningen.
Skolan bör byggas på en vetenskaplig grund, men vad betyder det egentligen i praktiken? Hur kan en lärare förstå, utvärdera och implementera forskning i sin yrkesroll? Hur kan forskning användas för att konstruera undervisning, material och lärmiljöer? Och hur kan läraren systematiskt och dokumentera sina didaktiska val i klassrummet baserat på forskning?
Det är viktigt att kunna avgöra om och när ett specifikt forskningsresultat är relevant för de frågor som lärare står inför i sitt arbete. Kunskaper inom vetenskapsteorin gör det möjligt för lärare att reflektera över yrket och lärarrollen - och kanske framför allt över hur kunskap skapas i samhället, erhåller status som "fakta" och därför inkluderas i skolans läroböcker och kursplaner. Lärare som har fördjupade insikter om vetenskaplig kunskap och forskningsprocessen får också utökade möjligheter att tillsammans med kollegor utvärdera forskningsresultat och stödja sina didaktiska beslut. På det sättet utvecklas en vetenskaplig inställning till läraryrket.
Författarna Åke Grönlund, Anna-Lena Kempe och Matilda Wiklund har alla omfattande erfarenhet av undervisning och forskning som berör läraryrket.