Denna bok ägnar sig åt att utforska vad vetenskap innebär, med syftet att bistå lärare att förstå och kritiskt överväga hur forskning kan användas för att förbättra, strukturera och utvärdera undervisningen.
Skolan bör byggas på en vetenskaplig grund, men vad betyder det egentligen i praktiken? Hur kan en lärare förstå, utvärdera och implementera forskning i sin yrkesroll? Hur kan forskning användas för att konstruera undervisning, material och lärmiljöer? Och hur kan läraren systematiskt och dokumentera sina didaktiska val i klassrummet baserat på forskning?
Det är viktigt att kunna avgöra om och när ett specifikt forskningsresultat är relevant för de frågor som lärare står inför i sitt arbete. Kunskaper inom vetenskapsteorin gör det möjligt för lärare att reflektera över yrket och lärarrollen - och kanske framför allt över hur kunskap skapas i samhället, erhåller status som "fakta" och därför inkluderas i skolans läroböcker och kursplaner. Lärare som har fördjupade insikter om vetenskaplig kunskap och forskningsprocessen får också utökade möjligheter att tillsammans med kollegor utvärdera forskningsresultat och stödja sina didaktiska beslut. På det sättet utvecklas en vetenskaplig inställning till läraryrket.
Författarna Åke Grönlund, Anna-Lena Kempe och Matilda Wiklund har alla omfattande erfarenhet av undervisning och forskning som berör läraryrket.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I augusti 2021 släpptes boken Praktisk vetenskapsteori för lärare skriven av Åke Grönlund, Anna-Lena Kempe, Matilda Wiklund. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 200 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Gleerups Utbildning AB som har sitt säte i Malmö.
Köp boken Praktisk vetenskapsteori för lärare på Studentapan och spara pengar.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 10 recensioner från verifierade användare
4.8 (10)
10 recensioner
Ashrafsadat
Sandviken
Jag tyckte att boken var väldigt inspirerande och lärorik
Mats
Kalmar
En nyttig bok om vad vetenskapsteori innebär och hur man agera och tänker om vetenskap i förskola och skola. Användes flitigt under förskollärare utb nyligen
Sandra
Strängnäs
Bra bok som kursen kretsade runt
Lina
Bromma
Bra bok som är lättläst
Linnea
Kramfors
Väldigt bra bok!
Olivia
Sundsvall
Bra och intressant bok som användes mycket!