Pippi på scen : Astrid Lindgren och teatern; Martin Hellström; 2015
spara 32%
1 säljare

Pippi på scen : Astrid Lindgren och teatern Upplaga 1

av Martin Hellström
Det var tusentals barn som samlades på Barnens Dag 1949 för att få se Pippi Långstrump. Hennes popularitet berodde till stor del på genomslaget som teaterversionen fick vid premiären våren 1946, bara några månader efter utgivningen av den första Pippi-boken. Den barnteatergrupp som senare kallades Vår Teater framförde stycket i Stockholm och på turné under flera år, alltid med Ethel Sjögren i huvudrollen. Efter det kom även privatteatern att ta sig an Pippi, och utgivningen av pjäsen ledde till att skolor i större delen av landet också spelade den i slutet av 1940- och början av 1950-talet. Den här boken handlar om de första åren med Pippi på scen -- om den betydelse som pjäsen hade för barnteatern i Sverige och för den allmänna uppfattningen om Pippi. De olika versionerna av pjästexten återges i boken, liksom brev från Astrid Lindgren till regissörer av pjäsen och till barnteaterpionjären och vännen Elsa Olenius, vilket visar författarens arbetsprocess och uppfattning om hur Pippi ska framställas. "Astrid Lindgren och teatern" syftar även på författarens egna teatererfarenheter från barndom och ungdom. Här berättas om de pjäser som barnet Astrid Ericsson deltog i på Sveasalens scen, liksom om de turnésällskap som kom till Vimmerby. En skildring ges av den lilla stadens kulturella liv under mellankrigsåren och av Wimmerby Tidnings ofta humoristiska rapportering från föreställningarna -- särskilt under den period Astrid Ericsson arbetade på redaktionen. Mycket är skrivet om Astrid Lindgren, men lite om hennes betydelse för barnteatern. Nu tecknas en större bild av författarens egna tidiga upplevelser och av hennes första stora succé på scenen. Martin Hellström (f. 1979) är biträdande lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet (Växjö/Kalmar). Hans undervisning och forskning handlar främst om barnlitteratur och om samtal kring litteraturen. Avhandlingen från 2011 heter "Förpackningens förvandlingar. Konsumtion och karneval i barnboken" och för tillfället ägnar han sig åt att studera Astrid Lindgrens sagospel samt Maria Gripes författarskap, tillsammans med en läsande barngrupp. Han är bosatt i Vadstena, där han leder flera barnteatergrupper.
Det var tusentals barn som samlades på Barnens Dag 1949 för att få se Pippi Långstrump. Hennes popularitet berodde till stor del på genomslaget som teaterversionen fick vid premiären våren 1946, bara några månader efter utgivningen av den första Pippi-boken. Den barnteatergrupp som senare kallades Vår Teater framförde stycket i Stockholm och på turné under flera år, alltid med Ethel Sjögren i huvudrollen. Efter det kom även privatteatern att ta sig an Pippi, och utgivningen av pjäsen ledde till att skolor i större delen av landet också spelade den i slutet av 1940- och början av 1950-talet. Den här boken handlar om de första åren med Pippi på scen -- om den betydelse som pjäsen hade för barnteatern i Sverige och för den allmänna uppfattningen om Pippi. De olika versionerna av pjästexten återges i boken, liksom brev från Astrid Lindgren till regissörer av pjäsen och till barnteaterpionjären och vännen Elsa Olenius, vilket visar författarens arbetsprocess och uppfattning om hur Pippi ska framställas. "Astrid Lindgren och teatern" syftar även på författarens egna teatererfarenheter från barndom och ungdom. Här berättas om de pjäser som barnet Astrid Ericsson deltog i på Sveasalens scen, liksom om de turnésällskap som kom till Vimmerby. En skildring ges av den lilla stadens kulturella liv under mellankrigsåren och av Wimmerby Tidnings ofta humoristiska rapportering från föreställningarna -- särskilt under den period Astrid Ericsson arbetade på redaktionen. Mycket är skrivet om Astrid Lindgren, men lite om hennes betydelse för barnteatern. Nu tecknas en större bild av författarens egna tidiga upplevelser och av hennes första stora succé på scenen. Martin Hellström (f. 1979) är biträdande lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet (Växjö/Kalmar). Hans undervisning och forskning handlar främst om barnlitteratur och om samtal kring litteraturen. Avhandlingen från 2011 heter "Förpackningens förvandlingar. Konsumtion och karneval i barnboken" och för tillfället ägnar han sig åt att studera Astrid Lindgrens sagospel samt Maria Gripes författarskap, tillsammans med en läsande barngrupp. Han är bosatt i Vadstena, där han leder flera barnteatergrupper.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789170611872
Förlag: Makadam förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 331 st
Det var tusentals barn som samlades på Barnens Dag 1949 för att få se Pippi Långstrump. Hennes popularitet berodde till stor del på genomslaget som teaterversionen fick vid premiären våren 1946, bara några månader efter utgivningen av den första Pippi-boken. Den barnteatergrupp som senare kallades Vår Teater framförde stycket i Stockholm och på turné under flera år, alltid med Ethel Sjögren i huvudrollen. Efter det kom även privatteatern att ta sig an Pippi, och utgivningen av pjäsen ledde till att skolor i större delen av landet också spelade den i slutet av 1940- och början av 1950-talet. Den här boken handlar om de första åren med Pippi på scen -- om den betydelse som pjäsen hade för barnteatern i Sverige och för den allmänna uppfattningen om Pippi. De olika versionerna av pjästexten återges i boken, liksom brev från Astrid Lindgren till regissörer av pjäsen och till barnteaterpionjären och vännen Elsa Olenius, vilket visar författarens arbetsprocess och uppfattning om hur Pippi ska framställas. "Astrid Lindgren och teatern" syftar även på författarens egna teatererfarenheter från barndom och ungdom. Här berättas om de pjäser som barnet Astrid Ericsson deltog i på Sveasalens scen, liksom om de turnésällskap som kom till Vimmerby. En skildring ges av den lilla stadens kulturella liv under mellankrigsåren och av Wimmerby Tidnings ofta humoristiska rapportering från föreställningarna -- särskilt under den period Astrid Ericsson arbetade på redaktionen. Mycket är skrivet om Astrid Lindgren, men lite om hennes betydelse för barnteatern. Nu tecknas en större bild av författarens egna tidiga upplevelser och av hennes första stora succé på scenen. Martin Hellström (f. 1979) är biträdande lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet (Växjö/Kalmar). Hans undervisning och forskning handlar främst om barnlitteratur och om samtal kring litteraturen. Avhandlingen från 2011 heter "Förpackningens förvandlingar. Konsumtion och karneval i barnboken" och för tillfället ägnar han sig åt att studera Astrid Lindgrens sagospel samt Maria Gripes författarskap, tillsammans med en läsande barngrupp. Han är bosatt i Vadstena, där han leder flera barnteatergrupper.
Det var tusentals barn som samlades på Barnens Dag 1949 för att få se Pippi Långstrump. Hennes popularitet berodde till stor del på genomslaget som teaterversionen fick vid premiären våren 1946, bara några månader efter utgivningen av den första Pippi-boken. Den barnteatergrupp som senare kallades Vår Teater framförde stycket i Stockholm och på turné under flera år, alltid med Ethel Sjögren i huvudrollen. Efter det kom även privatteatern att ta sig an Pippi, och utgivningen av pjäsen ledde till att skolor i större delen av landet också spelade den i slutet av 1940- och början av 1950-talet. Den här boken handlar om de första åren med Pippi på scen -- om den betydelse som pjäsen hade för barnteatern i Sverige och för den allmänna uppfattningen om Pippi. De olika versionerna av pjästexten återges i boken, liksom brev från Astrid Lindgren till regissörer av pjäsen och till barnteaterpionjären och vännen Elsa Olenius, vilket visar författarens arbetsprocess och uppfattning om hur Pippi ska framställas. "Astrid Lindgren och teatern" syftar även på författarens egna teatererfarenheter från barndom och ungdom. Här berättas om de pjäser som barnet Astrid Ericsson deltog i på Sveasalens scen, liksom om de turnésällskap som kom till Vimmerby. En skildring ges av den lilla stadens kulturella liv under mellankrigsåren och av Wimmerby Tidnings ofta humoristiska rapportering från föreställningarna -- särskilt under den period Astrid Ericsson arbetade på redaktionen. Mycket är skrivet om Astrid Lindgren, men lite om hennes betydelse för barnteatern. Nu tecknas en större bild av författarens egna tidiga upplevelser och av hennes första stora succé på scenen. Martin Hellström (f. 1979) är biträdande lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet (Växjö/Kalmar). Hans undervisning och forskning handlar främst om barnlitteratur och om samtal kring litteraturen. Avhandlingen från 2011 heter "Förpackningens förvandlingar. Konsumtion och karneval i barnboken" och för tillfället ägnar han sig åt att studera Astrid Lindgrens sagospel samt Maria Gripes författarskap, tillsammans med en läsande barngrupp. Han är bosatt i Vadstena, där han leder flera barnteatergrupper.
Begagnad bok
149 kr219 krSpara 70 kr (32%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
149 kr219 krSpara 70 kr (32%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar