Pedagog i en förändrad tid - - om grupphandledning och relationer i skolan Upplaga 1
När skolan diskuteras handlar det nästan alltid om eleverna. Den här boken sätter pedagogerna i fokus och beskriver arbetet med att upprätthålla ett professionellt förhållningssätt i en krävande yrkesroll. De förändringsprocesser som nu äger rum i samhället har genomgripande konsekvenser för alla som arbetar i skolan. När skolan inte längre är ensam om att förvalta och föra vidare kunskap och när det inte längre finns något samförstånd kring vad som bör föras vidare, t.ex. ett gemensamt kulturarv, går den traditionella lärarrollens auktoritet inte längre att upprätthålla. I dag är det i större utsträckning läraren som person som är viktig och hans/hennes förmåga att skapa meningsfulla relationer till eleverna. Pedagogernas önskemål om att på arbetstid kunna reflektera över det som händer i mötet med eleverna och deras föräldrar har på senare år hörsammats och allt fler erbjuds nu grupphandledning. I boken beskriver författaren hur grupphandledning går till och läsaren får ”sitta med” och höra vad som sägs och se hur olika ärenden behandlas. Handledarens roll beskrivs också, samt vad som krävs för den som vill gå vidare i sitt yrkesliv och utbilda sig till handledare. Framställningen är konkret och lättläst utan att förenkla komplexa och ibland svåråtkomliga sammanhang. Boken vänder sig till alla som har pedagogiska uppgifter i skolan samt till dem som utbildar sig till handledare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2002
ISBN: 9789144061252
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 138 st
När skolan diskuteras handlar det nästan alltid om eleverna. Den här boken sätter pedagogerna i fokus och beskriver arbetet med att upprätthålla ett professionellt förhållningssätt i en krävande yrkesroll. De förändringsprocesser som nu äger rum i samhället har genomgripande konsekvenser för alla som arbetar i skolan. När skolan inte längre är ensam om att förvalta och föra vidare kunskap och när det inte längre finns något samförstånd kring vad som bör föras vidare, t.ex. ett gemensamt kulturarv, går den traditionella lärarrollens auktoritet inte längre att upprätthålla. I dag är det i större utsträckning läraren som person som är viktig och hans/hennes förmåga att skapa meningsfulla relationer till eleverna. Pedagogernas önskemål om att på arbetstid kunna reflektera över det som händer i mötet med eleverna och deras föräldrar har på senare år hörsammats och allt fler erbjuds nu grupphandledning. I boken beskriver författaren hur grupphandledning går till och läsaren får ”sitta med” och höra vad som sägs och se hur olika ärenden behandlas. Handledarens roll beskrivs också, samt vad som krävs för den som vill gå vidare i sitt yrkesliv och utbilda sig till handledare. Framställningen är konkret och lättläst utan att förenkla komplexa och ibland svåråtkomliga sammanhang. Boken vänder sig till alla som har pedagogiska uppgifter i skolan samt till dem som utbildar sig till handledare.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.