Ord och uttryck i språkundervisningen; Per Wennlund; 2022
spara 21%
1 säljare

Ord och uttryck i språkundervisningen Upplaga 1

av Per Wennlund
Under senare år har forskning om ordinlärning i ett andra eller främmande språk (L2) utvecklats markant. Förklaringen till detta är att ordförrådet har visat sig ha en avgörande betydelse för språkfärdigheten. Samtidigt finns det ännu många obesvarade frågor. För hur många gånger behöver en inlärare egentligen möta ett okänt ord för att lära sig det? Och varför är vanliga, fasta ordkombinationer på målspråket i regel så svåra att använda korrekt?

I den här boken sammanfattas den kunskap som forskningen genererat. Författaren beskriver ordinlärningens viktiga roll för språkinlärning och språkfärdighet i ett L2 och introducerar nyckelbegrepp inom området. Här presenteras även praktiska klassrumsövningar som enligt teori och forskning har stor potential att främja ordinlärningen hos eleverna.

Ord och uttryck i språkundervisningen vänder sig till ämneslärarstudenter och ämneslärare i engelska, men även till lärare i moderna språk samt master- och forskarstudenter.

”Boken ger språklärare värdefulla insikter baserade på aktuell forskning, och beskriver hur resultaten kan omsättas i en undervisning som gynnar elevernas ordförrådsutveckling.”

Christina Lindqvist, professor i franska med inriktning mot språkvetenskap och lärande vid Göteborgs universitet
Under senare år har forskning om ordinlärning i ett andra eller främmande språk (L2) utvecklats markant. Förklaringen till detta är att ordförrådet har visat sig ha en avgörande betydelse för språkfärdigheten. Samtidigt finns det ännu många obesvarade frågor. För hur många gånger behöver en inlärare egentligen möta ett okänt ord för att lära sig det? Och varför är vanliga, fasta ordkombinationer på målspråket i regel så svåra att använda korrekt?

I den här boken sammanfattas den kunskap som forskningen genererat. Författaren beskriver ordinlärningens viktiga roll för språkinlärning och språkfärdighet i ett L2 och introducerar nyckelbegrepp inom området. Här presenteras även praktiska klassrumsövningar som enligt teori och forskning har stor potential att främja ordinlärningen hos eleverna.

Ord och uttryck i språkundervisningen vänder sig till ämneslärarstudenter och ämneslärare i engelska, men även till lärare i moderna språk samt master- och forskarstudenter.

”Boken ger språklärare värdefulla insikter baserade på aktuell forskning, och beskriver hur resultaten kan omsättas i en undervisning som gynnar elevernas ordförrådsutveckling.”

Christina Lindqvist, professor i franska med inriktning mot språkvetenskap och lärande vid Göteborgs universitet
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789144139470
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 134 st
Under senare år har forskning om ordinlärning i ett andra eller främmande språk (L2) utvecklats markant. Förklaringen till detta är att ordförrådet har visat sig ha en avgörande betydelse för språkfärdigheten. Samtidigt finns det ännu många obesvarade frågor. För hur många gånger behöver en inlärare egentligen möta ett okänt ord för att lära sig det? Och varför är vanliga, fasta ordkombinationer på målspråket i regel så svåra att använda korrekt?

I den här boken sammanfattas den kunskap som forskningen genererat. Författaren beskriver ordinlärningens viktiga roll för språkinlärning och språkfärdighet i ett L2 och introducerar nyckelbegrepp inom området. Här presenteras även praktiska klassrumsövningar som enligt teori och forskning har stor potential att främja ordinlärningen hos eleverna.

Ord och uttryck i språkundervisningen vänder sig till ämneslärarstudenter och ämneslärare i engelska, men även till lärare i moderna språk samt master- och forskarstudenter.

”Boken ger språklärare värdefulla insikter baserade på aktuell forskning, och beskriver hur resultaten kan omsättas i en undervisning som gynnar elevernas ordförrådsutveckling.”

Christina Lindqvist, professor i franska med inriktning mot språkvetenskap och lärande vid Göteborgs universitet
Under senare år har forskning om ordinlärning i ett andra eller främmande språk (L2) utvecklats markant. Förklaringen till detta är att ordförrådet har visat sig ha en avgörande betydelse för språkfärdigheten. Samtidigt finns det ännu många obesvarade frågor. För hur många gånger behöver en inlärare egentligen möta ett okänt ord för att lära sig det? Och varför är vanliga, fasta ordkombinationer på målspråket i regel så svåra att använda korrekt?

I den här boken sammanfattas den kunskap som forskningen genererat. Författaren beskriver ordinlärningens viktiga roll för språkinlärning och språkfärdighet i ett L2 och introducerar nyckelbegrepp inom området. Här presenteras även praktiska klassrumsövningar som enligt teori och forskning har stor potential att främja ordinlärningen hos eleverna.

Ord och uttryck i språkundervisningen vänder sig till ämneslärarstudenter och ämneslärare i engelska, men även till lärare i moderna språk samt master- och forskarstudenter.

”Boken ger språklärare värdefulla insikter baserade på aktuell forskning, och beskriver hur resultaten kan omsättas i en undervisning som gynnar elevernas ordförrådsutveckling.”

Christina Lindqvist, professor i franska med inriktning mot språkvetenskap och lärande vid Göteborgs universitet
Begagnad bok
239 kr301 krSpara 62 kr (21%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr301 krSpara 62 kr (21%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar