Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken : Metodik för lärare F-6; Mats Areskoug, Margareta Ekborg, Karin Nilsson, Dora Sallnäs; 2015
5+ säljare

Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken : Metodik för lärare F-6 Upplaga 1

av Mats Areskoug, Margareta Ekborg, Karin Nilsson, Dora Sallnäs
I den här boken ges konkreta förslag på hur man kan arbeta med naturvetenskap i årskurserna F–6. Läraren ska kunna erbjuda lärandesituationer där eleverna kan skapa sig en grundläggande förståelse av energi, materia, ekologiska begrepp, människokroppen, krafter och vårt solsystem.

Boken inleds med en presentation av olika aspekter av undervisning i naturvetenskap utifrån ämnesdidaktisk forskning. Därefter följer ett stort antal undervisningsaktiviteter som är avsedda att stimulera eleverna att upptäcka naturvetenskap och utveckla deras förmåga att genomföra undersökningar. För varje aktivitet beskrivs syfte, frågeställning och arbetsgång. Aktiviteterna diskuteras ingående, både vad gäller ämnesinnehåll och didaktiska och metodiska aspekter, utifrån samma helhetsperspektiv och bärande idéer som boken Naturvetenskapens bärande idéer. Strukturen för aktiviteterna är tänkt att fungera som ett stöd för läraren vid planering av elevaktiviteter, samtidigt som det finns utrymme för alternativa lösningar och genomföranden.

Mats Areskoug, docent i fysik, Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik, Karin Nilsson, universitetsadjunkt i naturvetenskap och Dora Sallnäs, universitetsadjunkt i naturvetenskap – samtliga, Malmö högskola. Författarna har undervisningserfarenhet från förskola till högskola.
I den här boken ges konkreta förslag på hur man kan arbeta med naturvetenskap i årskurserna F–6. Läraren ska kunna erbjuda lärandesituationer där eleverna kan skapa sig en grundläggande förståelse av energi, materia, ekologiska begrepp, människokroppen, krafter och vårt solsystem.

Boken inleds med en presentation av olika aspekter av undervisning i naturvetenskap utifrån ämnesdidaktisk forskning. Därefter följer ett stort antal undervisningsaktiviteter som är avsedda att stimulera eleverna att upptäcka naturvetenskap och utveckla deras förmåga att genomföra undersökningar. För varje aktivitet beskrivs syfte, frågeställning och arbetsgång. Aktiviteterna diskuteras ingående, både vad gäller ämnesinnehåll och didaktiska och metodiska aspekter, utifrån samma helhetsperspektiv och bärande idéer som boken Naturvetenskapens bärande idéer. Strukturen för aktiviteterna är tänkt att fungera som ett stöd för läraren vid planering av elevaktiviteter, samtidigt som det finns utrymme för alternativa lösningar och genomföranden.

Mats Areskoug, docent i fysik, Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik, Karin Nilsson, universitetsadjunkt i naturvetenskap och Dora Sallnäs, universitetsadjunkt i naturvetenskap – samtliga, Malmö högskola. Författarna har undervisningserfarenhet från förskola till högskola.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789140689306
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 320 st
3 upplagor
Upplaga 3 (2024)
från 475 kr
Upplaga 2 (2020)
från 399 kr
Upplaga 1 (2015)
från 215 kr
I den här boken ges konkreta förslag på hur man kan arbeta med naturvetenskap i årskurserna F–6. Läraren ska kunna erbjuda lärandesituationer där eleverna kan skapa sig en grundläggande förståelse av energi, materia, ekologiska begrepp, människokroppen, krafter och vårt solsystem.

Boken inleds med en presentation av olika aspekter av undervisning i naturvetenskap utifrån ämnesdidaktisk forskning. Därefter följer ett stort antal undervisningsaktiviteter som är avsedda att stimulera eleverna att upptäcka naturvetenskap och utveckla deras förmåga att genomföra undersökningar. För varje aktivitet beskrivs syfte, frågeställning och arbetsgång. Aktiviteterna diskuteras ingående, både vad gäller ämnesinnehåll och didaktiska och metodiska aspekter, utifrån samma helhetsperspektiv och bärande idéer som boken Naturvetenskapens bärande idéer. Strukturen för aktiviteterna är tänkt att fungera som ett stöd för läraren vid planering av elevaktiviteter, samtidigt som det finns utrymme för alternativa lösningar och genomföranden.

Mats Areskoug, docent i fysik, Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik, Karin Nilsson, universitetsadjunkt i naturvetenskap och Dora Sallnäs, universitetsadjunkt i naturvetenskap – samtliga, Malmö högskola. Författarna har undervisningserfarenhet från förskola till högskola.
I den här boken ges konkreta förslag på hur man kan arbeta med naturvetenskap i årskurserna F–6. Läraren ska kunna erbjuda lärandesituationer där eleverna kan skapa sig en grundläggande förståelse av energi, materia, ekologiska begrepp, människokroppen, krafter och vårt solsystem.

Boken inleds med en presentation av olika aspekter av undervisning i naturvetenskap utifrån ämnesdidaktisk forskning. Därefter följer ett stort antal undervisningsaktiviteter som är avsedda att stimulera eleverna att upptäcka naturvetenskap och utveckla deras förmåga att genomföra undersökningar. För varje aktivitet beskrivs syfte, frågeställning och arbetsgång. Aktiviteterna diskuteras ingående, både vad gäller ämnesinnehåll och didaktiska och metodiska aspekter, utifrån samma helhetsperspektiv och bärande idéer som boken Naturvetenskapens bärande idéer. Strukturen för aktiviteterna är tänkt att fungera som ett stöd för läraren vid planering av elevaktiviteter, samtidigt som det finns utrymme för alternativa lösningar och genomföranden.

Mats Areskoug, docent i fysik, Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik, Karin Nilsson, universitetsadjunkt i naturvetenskap och Dora Sallnäs, universitetsadjunkt i naturvetenskap – samtliga, Malmö högskola. Författarna har undervisningserfarenhet från förskola till högskola.
Begagnad bok
215 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
215 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar