Manlighet i fokus - en bok om manliga pedagoger, pojkar och maskulinitetsskapande i förskola och skola; Marie Nordberg; 2005
5+ säljare

Manlighet i fokus - en bok om manliga pedagoger, pojkar och maskulinitetsskapande i förskola och skola Upplaga 1

av Marie Nordberg
Det behövs fler män i förskolan och skolan, är en vanlig uppfattning. I den här antologin diskuteras bl.a. vad som ligger bakom ett sådant uttalande: Varför behövs det fler män? Vad är det männen förväntas tillföra?

Läs mer
Hur är det med pojkarna då? Medierna rapporterar om att pojkar presterar sämre än flickor i skolan. Pojkar upplevs som oroligare och mer krävande än flickor. Samtidigt finns en viss oro i debatten för att pojkar och det manliga ska marginaliseras genom övervikten av kvinnlig personal. Trots den livliga diskussionen har det hittills saknats svensk litteratur som mer specifikt behandlar maskulinitetsskapandet i förskola och skola.

Om författarna
Marie Nordberg är fil.dr i etnologi, Göteborgs universitet. Robert W Connell är professor vid University of Sydney. Steen Baagøe Nielsen är adjunkt i pedagogik och historia vid Roskilde Universitetscenter. Anette Hellman är doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Håkan Larsson är docent i pedagogik och verksam vid lärarutbildningen och Idrottshögskolan i Stockholm. Kajsa Svaleryd är förskollärare och projektledare för Jämrum. Margareta Havung är universitetslektor och chef vid Lärarutbildningscentrum på Högskolan i Kalmar.
Det behövs fler män i förskolan och skolan, är en vanlig uppfattning. I den här antologin diskuteras bl.a. vad som ligger bakom ett sådant uttalande: Varför behövs det fler män? Vad är det männen förväntas tillföra?

Läs mer
Hur är det med pojkarna då? Medierna rapporterar om att pojkar presterar sämre än flickor i skolan. Pojkar upplevs som oroligare och mer krävande än flickor. Samtidigt finns en viss oro i debatten för att pojkar och det manliga ska marginaliseras genom övervikten av kvinnlig personal. Trots den livliga diskussionen har det hittills saknats svensk litteratur som mer specifikt behandlar maskulinitetsskapandet i förskola och skola.

Om författarna
Marie Nordberg är fil.dr i etnologi, Göteborgs universitet. Robert W Connell är professor vid University of Sydney. Steen Baagøe Nielsen är adjunkt i pedagogik och historia vid Roskilde Universitetscenter. Anette Hellman är doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Håkan Larsson är docent i pedagogik och verksam vid lärarutbildningen och Idrottshögskolan i Stockholm. Kajsa Svaleryd är förskollärare och projektledare för Jämrum. Margareta Havung är universitetslektor och chef vid Lärarutbildningscentrum på Högskolan i Kalmar.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2005
ISBN: 9789147052141
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 208 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2012)
från 315 kr
Upplaga 1 (2005)
från 119 kr
Det behövs fler män i förskolan och skolan, är en vanlig uppfattning. I den här antologin diskuteras bl.a. vad som ligger bakom ett sådant uttalande: Varför behövs det fler män? Vad är det männen förväntas tillföra?

Läs mer
Hur är det med pojkarna då? Medierna rapporterar om att pojkar presterar sämre än flickor i skolan. Pojkar upplevs som oroligare och mer krävande än flickor. Samtidigt finns en viss oro i debatten för att pojkar och det manliga ska marginaliseras genom övervikten av kvinnlig personal. Trots den livliga diskussionen har det hittills saknats svensk litteratur som mer specifikt behandlar maskulinitetsskapandet i förskola och skola.

Om författarna
Marie Nordberg är fil.dr i etnologi, Göteborgs universitet. Robert W Connell är professor vid University of Sydney. Steen Baagøe Nielsen är adjunkt i pedagogik och historia vid Roskilde Universitetscenter. Anette Hellman är doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Håkan Larsson är docent i pedagogik och verksam vid lärarutbildningen och Idrottshögskolan i Stockholm. Kajsa Svaleryd är förskollärare och projektledare för Jämrum. Margareta Havung är universitetslektor och chef vid Lärarutbildningscentrum på Högskolan i Kalmar.
Det behövs fler män i förskolan och skolan, är en vanlig uppfattning. I den här antologin diskuteras bl.a. vad som ligger bakom ett sådant uttalande: Varför behövs det fler män? Vad är det männen förväntas tillföra?

Läs mer
Hur är det med pojkarna då? Medierna rapporterar om att pojkar presterar sämre än flickor i skolan. Pojkar upplevs som oroligare och mer krävande än flickor. Samtidigt finns en viss oro i debatten för att pojkar och det manliga ska marginaliseras genom övervikten av kvinnlig personal. Trots den livliga diskussionen har det hittills saknats svensk litteratur som mer specifikt behandlar maskulinitetsskapandet i förskola och skola.

Om författarna
Marie Nordberg är fil.dr i etnologi, Göteborgs universitet. Robert W Connell är professor vid University of Sydney. Steen Baagøe Nielsen är adjunkt i pedagogik och historia vid Roskilde Universitetscenter. Anette Hellman är doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Håkan Larsson är docent i pedagogik och verksam vid lärarutbildningen och Idrottshögskolan i Stockholm. Kajsa Svaleryd är förskollärare och projektledare för Jämrum. Margareta Havung är universitetslektor och chef vid Lärarutbildningscentrum på Högskolan i Kalmar.
Begagnad bok
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar