Magiskt kapital : värdeskapande i kulturell kontext; Nanna Gillberg, Fields of Flow,; 2007

Magiskt kapital : värdeskapande i kulturell kontext Upplaga 1

av Nanna Gillberg, Fields of Flow,
Vad har värde med tro att göra? Varför är kändisar intressantare än andra? Hur kommer det sig att alla blir schlagerbitna en gång om året och fotbollssupportrar lagom till fotbolls-VM? Är lagom bäst överallt? Kring sådana frågor kretsar handlingen i denna bok om värdeskapande inom populärkultur. Genom två TV-format får vi följa försäljningen av livsstil, personligheter och musik och se hur denna anpassas kontextuellt för att väcka rätt känslor hos en tilltänkt publik - känslor konverterbara till köpmotivation och som kan förvandlas till pengar. Det blir tydligt att värde, värderingar och känslomässigt engagemang hänger ihop och samverkar på det populärkulturella fält där kapitalet kan kallas magiskt. Nanna Gillberg är verksam vid sektionen för företagsledning och arbetslivsfrågor vid Handelshögskolan i Stockholm där hon även undervisar i kultur- och medieekonomi och genusteori. Hon har tidigare medproducerat dokumentärfilmen Men at Kastrup, om manliga affärsresenärer, livsstil och identitet.
Vad har värde med tro att göra? Varför är kändisar intressantare än andra? Hur kommer det sig att alla blir schlagerbitna en gång om året och fotbollssupportrar lagom till fotbolls-VM? Är lagom bäst överallt? Kring sådana frågor kretsar handlingen i denna bok om värdeskapande inom populärkultur. Genom två TV-format får vi följa försäljningen av livsstil, personligheter och musik och se hur denna anpassas kontextuellt för att väcka rätt känslor hos en tilltänkt publik - känslor konverterbara till köpmotivation och som kan förvandlas till pengar. Det blir tydligt att värde, värderingar och känslomässigt engagemang hänger ihop och samverkar på det populärkulturella fält där kapitalet kan kallas magiskt. Nanna Gillberg är verksam vid sektionen för företagsledning och arbetslivsfrågor vid Handelshögskolan i Stockholm där hon även undervisar i kultur- och medieekonomi och genusteori. Hon har tidigare medproducerat dokumentärfilmen Men at Kastrup, om manliga affärsresenärer, livsstil och identitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789185689071
Förlag: Arvinius Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 334 st
Vad har värde med tro att göra? Varför är kändisar intressantare än andra? Hur kommer det sig att alla blir schlagerbitna en gång om året och fotbollssupportrar lagom till fotbolls-VM? Är lagom bäst överallt? Kring sådana frågor kretsar handlingen i denna bok om värdeskapande inom populärkultur. Genom två TV-format får vi följa försäljningen av livsstil, personligheter och musik och se hur denna anpassas kontextuellt för att väcka rätt känslor hos en tilltänkt publik - känslor konverterbara till köpmotivation och som kan förvandlas till pengar. Det blir tydligt att värde, värderingar och känslomässigt engagemang hänger ihop och samverkar på det populärkulturella fält där kapitalet kan kallas magiskt. Nanna Gillberg är verksam vid sektionen för företagsledning och arbetslivsfrågor vid Handelshögskolan i Stockholm där hon även undervisar i kultur- och medieekonomi och genusteori. Hon har tidigare medproducerat dokumentärfilmen Men at Kastrup, om manliga affärsresenärer, livsstil och identitet.
Vad har värde med tro att göra? Varför är kändisar intressantare än andra? Hur kommer det sig att alla blir schlagerbitna en gång om året och fotbollssupportrar lagom till fotbolls-VM? Är lagom bäst överallt? Kring sådana frågor kretsar handlingen i denna bok om värdeskapande inom populärkultur. Genom två TV-format får vi följa försäljningen av livsstil, personligheter och musik och se hur denna anpassas kontextuellt för att väcka rätt känslor hos en tilltänkt publik - känslor konverterbara till köpmotivation och som kan förvandlas till pengar. Det blir tydligt att värde, värderingar och känslomässigt engagemang hänger ihop och samverkar på det populärkulturella fält där kapitalet kan kallas magiskt. Nanna Gillberg är verksam vid sektionen för företagsledning och arbetslivsfrågor vid Handelshögskolan i Stockholm där hon även undervisar i kultur- och medieekonomi och genusteori. Hon har tidigare medproducerat dokumentärfilmen Men at Kastrup, om manliga affärsresenärer, livsstil och identitet.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)