5+ säljare
Ledarskap i klassrummet Upplaga 2
Lärares ledarskap i klassrummet har som främsta mål att förmå eleverna att ägna den schemalagda tiden till arbete med olika former av uppgifter. Uppgifter som genomförs i en kontext som utgörs av skolans yttre, samhälleliga ramar och den inre, lokala skolkulturen. Lärarens uppgift är att ansvara och hantera:Planering - att reflektera över och utveckla en trygg och uppgiftsfokuserad klassrumsatmosfär.Kontroll - att förankra positiva regler och rutiner hos eleverna.Motivation - att göra eleverna målmedvetna och villiga att anstränga sig för att nå målen.Gruppering - att hantera gruppdynamik, normbildning och konflikter i klassen samt formering av arbetsgrupper.Individualisering - att anpassa verksamheterna till varje enskild elevs behov och förutsättningar.Denna reviderade upplaga har kompletterats inom områdena: ledarskapets kontext, särskilt lokala skolkulturer; konflikter och konflikthantering; kooperativt lärande samt gruppering och individualisering.Boken är främst avsedd för studenter på lärarutbildning, lärare i grund- och gymnasieskola samt fristående kurser i pedagogik och beteendevetenskapliga ämnen. Den passar också för blivande barn- och ungdomsledare, personalutbildare och ledare för andra pedagogiska verksamheter.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789144048338
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 263 st
2 upplagor
Upplaga 1 (1997)
från 85 krUpplaga 2 (2008)
från 129 krLärares ledarskap i klassrummet har som främsta mål att förmå eleverna att ägna den schemalagda tiden till arbete med olika former av uppgifter. Uppgifter som genomförs i en kontext som utgörs av skolans yttre, samhälleliga ramar och den inre, lokala skolkulturen. Lärarens uppgift är att ansvara och hantera:Planering - att reflektera över och utveckla en trygg och uppgiftsfokuserad klassrumsatmosfär.Kontroll - att förankra positiva regler och rutiner hos eleverna.Motivation - att göra eleverna målmedvetna och villiga att anstränga sig för att nå målen.Gruppering - att hantera gruppdynamik, normbildning och konflikter i klassen samt formering av arbetsgrupper.Individualisering - att anpassa verksamheterna till varje enskild elevs behov och förutsättningar.Denna reviderade upplaga har kompletterats inom områdena: ledarskapets kontext, särskilt lokala skolkulturer; konflikter och konflikthantering; kooperativt lärande samt gruppering och individualisering.Boken är främst avsedd för studenter på lärarutbildning, lärare i grund- och gymnasieskola samt fristående kurser i pedagogik och beteendevetenskapliga ämnen. Den passar också för blivande barn- och ungdomsledare, personalutbildare och ledare för andra pedagogiska verksamheter.
129 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.