Läsa, skriva, tala - Barnet erövrar språket; Ragnild Söderbergh; 2009
5+ säljare

Läsa, skriva, tala - Barnet erövrar språket Upplaga 1

av Ragnild Söderbergh
Läsa och skriva får barn lära sig i skolan, genom formell undervisning. Tala lär de sig däremot själva helt utan formell undervisning, från späda år och i den vardagliga samvaron med vuxna och andra barn. Tidigare gjorde man inte denna skillnad: en metod att låta små barn lära sig läsa själva i lekfullt samspel praktiserades redan från slutet av 1700-talet i Sverige. Detta upphörde när den allmänna folkskolan infördes på 1840-talet.

Sedan dess har det skriftspråkliga landskapet förändrats. Både vuxna och barn är idag omgivna av skrift av olika slag, och det högteknologiska samhället har gett nya möjligheter till skriftlig kommunikation. Läsforskare har visat att barn själva upptäcker och använder skrivet språk långt före skolstarten.

Läsa, skriva, tala är en introduktion till läsforskning med barnet i centrum, men är också en inspiration för blivande lärare att leka fram läsning och skrift, något som redan sker i flera förskolor.

Ragnhild Söderbergh är forskare och professor i barnspråk.
Läsa och skriva får barn lära sig i skolan, genom formell undervisning. Tala lär de sig däremot själva helt utan formell undervisning, från späda år och i den vardagliga samvaron med vuxna och andra barn. Tidigare gjorde man inte denna skillnad: en metod att låta små barn lära sig läsa själva i lekfullt samspel praktiserades redan från slutet av 1700-talet i Sverige. Detta upphörde när den allmänna folkskolan infördes på 1840-talet.

Sedan dess har det skriftspråkliga landskapet förändrats. Både vuxna och barn är idag omgivna av skrift av olika slag, och det högteknologiska samhället har gett nya möjligheter till skriftlig kommunikation. Läsforskare har visat att barn själva upptäcker och använder skrivet språk långt före skolstarten.

Läsa, skriva, tala är en introduktion till läsforskning med barnet i centrum, men är också en inspiration för blivande lärare att leka fram läsning och skrift, något som redan sker i flera förskolor.

Ragnhild Söderbergh är forskare och professor i barnspråk.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789140664235
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
Läsa och skriva får barn lära sig i skolan, genom formell undervisning. Tala lär de sig däremot själva helt utan formell undervisning, från späda år och i den vardagliga samvaron med vuxna och andra barn. Tidigare gjorde man inte denna skillnad: en metod att låta små barn lära sig läsa själva i lekfullt samspel praktiserades redan från slutet av 1700-talet i Sverige. Detta upphörde när den allmänna folkskolan infördes på 1840-talet.

Sedan dess har det skriftspråkliga landskapet förändrats. Både vuxna och barn är idag omgivna av skrift av olika slag, och det högteknologiska samhället har gett nya möjligheter till skriftlig kommunikation. Läsforskare har visat att barn själva upptäcker och använder skrivet språk långt före skolstarten.

Läsa, skriva, tala är en introduktion till läsforskning med barnet i centrum, men är också en inspiration för blivande lärare att leka fram läsning och skrift, något som redan sker i flera förskolor.

Ragnhild Söderbergh är forskare och professor i barnspråk.
Läsa och skriva får barn lära sig i skolan, genom formell undervisning. Tala lär de sig däremot själva helt utan formell undervisning, från späda år och i den vardagliga samvaron med vuxna och andra barn. Tidigare gjorde man inte denna skillnad: en metod att låta små barn lära sig läsa själva i lekfullt samspel praktiserades redan från slutet av 1700-talet i Sverige. Detta upphörde när den allmänna folkskolan infördes på 1840-talet.

Sedan dess har det skriftspråkliga landskapet förändrats. Både vuxna och barn är idag omgivna av skrift av olika slag, och det högteknologiska samhället har gett nya möjligheter till skriftlig kommunikation. Läsforskare har visat att barn själva upptäcker och använder skrivet språk långt före skolstarten.

Läsa, skriva, tala är en introduktion till läsforskning med barnet i centrum, men är också en inspiration för blivande lärare att leka fram läsning och skrift, något som redan sker i flera förskolor.

Ragnhild Söderbergh är forskare och professor i barnspråk.
Begagnad bok
209 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
209 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar