Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap Upplaga 2
Arbetet med skönlitteratur i skolmiljö är oftast starkt associerat med ämnet svenska. Men i denna bok framhäver författaren betydelsen av skönlitteratur för att utveckla kunskap och främja inlärning även i andra skolämnen. Boken beskriver grundläggande aspekter av läsning - såsom textsamtal och omläsning - som samverkar för att åstadkomma den djupläsning som är nödvändig för gediget lärande.
Författaren utgår från litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar för att diskutera hur lärare och elever i ett antal svenska och amerikanska klassrum arbetar med skönlitterära texter med historiskt innehåll, och med särskilt fokus på migration, miljö och etik. Det är fundamentalt att stimulera barns och ungdomars glädje i läsning, och genom att genomföra strukturerade textsamtal, använda effektiva lässtrategier och engagera sig i tilltalande ämnen kan elevernas läslust och kunskapssökande stimuleras.
Denna andra, reviderade upplaga av boken innehåller tre helt nya kapitel. I dessa presenterar författaren ett heltäckande upplägg för textarbete och boksamtal, vilket lärare kan använda direkt i klassrummet i årskurserna F-3, 4-6 och 7-9.
"Lärande genom skönlitteratur" riktar sig till studenter som studerar för att bli lärare, samt till lärare som redan arbetar inom olika ämnen i grundskolan, särskilt inom samhällsorienterande och naturorienterande ämnen.
Arbetet med skönlitteratur i skolmiljö är oftast starkt associerat med ämnet svenska. Men i denna bok framhäver författaren betydelsen av skönlitteratur för att utveckla kunskap och främja inlärning även i andra skolämnen. Boken beskriver grundläggande aspekter av läsning - såsom textsamtal och omläsning - som samverkar för att åstadkomma den djupläsning som är nödvändig för gediget lärande.
Författaren utgår från litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar för att diskutera hur lärare och elever i ett antal svenska och amerikanska klassrum arbetar med skönlitterära texter med historiskt innehåll, och med särskilt fokus på migration, miljö och etik. Det är fundamentalt att stimulera barns och ungdomars glädje i läsning, och genom att genomföra strukturerade textsamtal, använda effektiva lässtrategier och engagera sig i tilltalande ämnen kan elevernas läslust och kunskapssökande stimuleras.
Denna andra, reviderade upplaga av boken innehåller tre helt nya kapitel. I dessa presenterar författaren ett heltäckande upplägg för textarbete och boksamtal, vilket lärare kan använda direkt i klassrummet i årskurserna F-3, 4-6 och 7-9.
"Lärande genom skönlitteratur" riktar sig till studenter som studerar för att bli lärare, samt till lärare som redan arbetar inom olika ämnen i grundskolan, särskilt inom samhällsorienterande och naturorienterande ämnen.