Kunskap, fantasi och föreställning - om mentalisering i lärarprofessionen; Margareta Normell; 2012
5+ säljare

Kunskap, fantasi och föreställning - om mentalisering i lärarprofessionen Upplaga 1

av Margareta Normell
Mentalisering – det vill säga förmågan att reflektera över sig själv och andra och över vad som händer i en relation – är lärarnas viktigaste verktyg i samspelet med eleverna. Det är den förmågan som gör att en lärare verkligen kan se den enskilda eleven och förmedla sina ämneskunskaper på ett sätt som får eleverna att bli aktiva och intresserade. Den ökar även lärarens möjligheter att förstå vad som sker när det blir svårt i samtal, när det uppstår konflikter eller när elever verkar sakna motivation för skolarbetet. Boken visar hur lärare genom studier och praktisk övning kan utveckla sin mentaliseringsförmåga.
Det är först på senare år som lärares relationella kunskaper och förmågor på allvar har uppmärksammats i vetenskapliga studier. Dessa har visat att lärarnas förmåga att skapa goda relationer har lika stor betydelse som ämneskunnandet när det gäller elevernas prestationer. Boken innehåller många exempel på studier som visar hur viktig elevernas möjligheter till emotionell och social utveckling är för att de ska kunna prestera intellektuellt och samtidigt må psykiskt bra. Lärarnas förmåga att mentalisera spelar här en avgörande roll.
Boken är avsedd för studenter på lärarprogrammen, för yrkesverksamma lärare, skolledare och andra som intresserar sig för hur man kan främja elevers intellektuella, emotionella och sociala utveckling.
Mentalisering – det vill säga förmågan att reflektera över sig själv och andra och över vad som händer i en relation – är lärarnas viktigaste verktyg i samspelet med eleverna. Det är den förmågan som gör att en lärare verkligen kan se den enskilda eleven och förmedla sina ämneskunskaper på ett sätt som får eleverna att bli aktiva och intresserade. Den ökar även lärarens möjligheter att förstå vad som sker när det blir svårt i samtal, när det uppstår konflikter eller när elever verkar sakna motivation för skolarbetet. Boken visar hur lärare genom studier och praktisk övning kan utveckla sin mentaliseringsförmåga.
Det är först på senare år som lärares relationella kunskaper och förmågor på allvar har uppmärksammats i vetenskapliga studier. Dessa har visat att lärarnas förmåga att skapa goda relationer har lika stor betydelse som ämneskunnandet när det gäller elevernas prestationer. Boken innehåller många exempel på studier som visar hur viktig elevernas möjligheter till emotionell och social utveckling är för att de ska kunna prestera intellektuellt och samtidigt må psykiskt bra. Lärarnas förmåga att mentalisera spelar här en avgörande roll.
Boken är avsedd för studenter på lärarprogrammen, för yrkesverksamma lärare, skolledare och andra som intresserar sig för hur man kan främja elevers intellektuella, emotionella och sociala utveckling.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789144079493
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 149 st
Mentalisering – det vill säga förmågan att reflektera över sig själv och andra och över vad som händer i en relation – är lärarnas viktigaste verktyg i samspelet med eleverna. Det är den förmågan som gör att en lärare verkligen kan se den enskilda eleven och förmedla sina ämneskunskaper på ett sätt som får eleverna att bli aktiva och intresserade. Den ökar även lärarens möjligheter att förstå vad som sker när det blir svårt i samtal, när det uppstår konflikter eller när elever verkar sakna motivation för skolarbetet. Boken visar hur lärare genom studier och praktisk övning kan utveckla sin mentaliseringsförmåga.
Det är först på senare år som lärares relationella kunskaper och förmågor på allvar har uppmärksammats i vetenskapliga studier. Dessa har visat att lärarnas förmåga att skapa goda relationer har lika stor betydelse som ämneskunnandet när det gäller elevernas prestationer. Boken innehåller många exempel på studier som visar hur viktig elevernas möjligheter till emotionell och social utveckling är för att de ska kunna prestera intellektuellt och samtidigt må psykiskt bra. Lärarnas förmåga att mentalisera spelar här en avgörande roll.
Boken är avsedd för studenter på lärarprogrammen, för yrkesverksamma lärare, skolledare och andra som intresserar sig för hur man kan främja elevers intellektuella, emotionella och sociala utveckling.
Mentalisering – det vill säga förmågan att reflektera över sig själv och andra och över vad som händer i en relation – är lärarnas viktigaste verktyg i samspelet med eleverna. Det är den förmågan som gör att en lärare verkligen kan se den enskilda eleven och förmedla sina ämneskunskaper på ett sätt som får eleverna att bli aktiva och intresserade. Den ökar även lärarens möjligheter att förstå vad som sker när det blir svårt i samtal, när det uppstår konflikter eller när elever verkar sakna motivation för skolarbetet. Boken visar hur lärare genom studier och praktisk övning kan utveckla sin mentaliseringsförmåga.
Det är först på senare år som lärares relationella kunskaper och förmågor på allvar har uppmärksammats i vetenskapliga studier. Dessa har visat att lärarnas förmåga att skapa goda relationer har lika stor betydelse som ämneskunnandet när det gäller elevernas prestationer. Boken innehåller många exempel på studier som visar hur viktig elevernas möjligheter till emotionell och social utveckling är för att de ska kunna prestera intellektuellt och samtidigt må psykiskt bra. Lärarnas förmåga att mentalisera spelar här en avgörande roll.
Boken är avsedd för studenter på lärarprogrammen, för yrkesverksamma lärare, skolledare och andra som intresserar sig för hur man kan främja elevers intellektuella, emotionella och sociala utveckling.
Begagnad bok
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar