Kritiska händelser för lärande i förskolan; Anette Sandberg, Margareta Sandström, Inge Johansson, Anette Sandberg, Margareta Sandström, Jonas Stier, Marja-Terttu Tryggvason; 2012
Kritiska händelser för lärande i förskolan; Anette Sandberg, Margareta Sandström, Inge Johansson, Anette Sandberg, Margareta Sandström, Jonas Stier, Marja-Terttu Tryggvason; 2012

Kritiska händelser för lärande i förskolan Upplaga 1

av Anette Sandberg, Margareta Sandström, Inge Johansson, Anette Sandberg, Margareta Sandström

4.0 (1)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2012
  • ISBN: 9789144071978
  • Sidor: 94 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Boken handlar om både barns och förskollärares lärande och hur de tillsammans men också var för sig upplever och förstår kritiska händelser för lärande i den pedagogiska vardagen. De temaområden som behandlas är lärande, delaktighet, kunskapsutveckling, språkutveckling, interkulturell kommunikation, mångfald och genus. I boken presenteras och diskuteras ’critical-incident’-metoden som används för att analysera förskollärares professionella arbete och kompetens. Författarna ger exempel på upplevelser av kritiska händelser och hur forskningscirklar med fokus på interkulturellt lärande samt genus i förskolan kan fördjupa lärarnas förståelse och kunskap. Dessutom behandlas synen på de retoriska och politiska begreppen lärande och delaktighet. Barns språkutveckling problematiseras generellt och i synnerhet den komplicerade språkutvecklingssituation som flerspråkiga barn befinner sig i samt hur barns dubbla kulturtillhörighet kan uppmuntras. Boken behandlar dessutom förskollärares beroende av kunskap om interkulturell kommunikation och erbjuder både autentiska exempel på detta och en möjlighet att följa hur några förskollärares lärande ser ut i detta avseende. De många autentiska exemplen, utvalda av förskollärare från den egna praktiken, gör boken synnerligen användbar i förskollärarutbildningen. Boken riktar sig också till verksamma förskollärare samt till andra intresserade av förskolepedagogik.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Kritiska händelser för lärande i förskolan (2012)

I januari 2012 släpptes boken Kritiska händelser för lärande i förskolan skriven av Anette Sandberg, Margareta Sandström, Inge Johansson, Anette Sandberg, Margareta Sandström, Jonas Stier, Marja-Terttu Tryggvason. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 94 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Kritiska händelser för lärande i förskolan på Studentapan och spara pengar.

Referera till Kritiska händelser för lärande i förskolan (Upplaga 1)

Harvard

Sandberg, A., Sandström, M., Johansson, I., Sandberg, A., Sandström, M., Stier, J. & Tryggvason, M.-T. (2012). Kritiska händelser för lärande i förskolan. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Sandberg, Anette, Sandström, Margareta, Johansson, Inge, Sandberg, Anette, Sandström, Margareta, Stier, Jonas & Tryggvason, Marja-Terttu, Kritiska händelser för lärande i förskolan, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2012).

APA

Sandberg, A., Sandström, M., Johansson, I., Sandberg, A., Sandström, M., Stier, J., & Tryggvason, M.-T. (2012). Kritiska händelser för lärande i förskolan (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Sandberg A, Sandström M, Johansson I, Sandberg A, Sandström M, Stier J, m.fl. Kritiska händelser för lärande i förskolan. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2012.

Köp boken

85 kr