Kritiska händelser för lärande i förskolan; Anette Sandberg, Margareta Sandström, Inge Johansson, Anette Sandberg, Margareta Sandström, Jonas Stier, Marja-Terttu Tryggvason; 2012
5+ säljare

Kritiska händelser för lärande i förskolan Upplaga 1

av Anette Sandberg, Margareta Sandström, Inge Johansson, Anette Sandberg, Margareta Sandström
m.fl.
Boken handlar om både barns och förskollärares lärande och hur de tillsammans men också var för sig upplever och förstår kritiska händelser för lärande i den pedagogiska vardagen. De temaområden som behandlas är lärande, delaktighet, kunskapsutveckling, språkutveckling, interkulturell kommunikation, mångfald och genus.
I boken presenteras och diskuteras ’critical-incident’-metoden som används för att analysera förskollärares professionella arbete och kompetens. Författarna ger exempel på upplevelser av kritiska händelser och hur forskningscirklar med fokus på interkulturellt lärande samt genus i förskolan kan fördjupa lärarnas förståelse och kunskap. Dessutom behandlas synen på de retoriska och politiska begreppen lärande och delaktighet.
Barns språkutveckling problematiseras generellt och i synnerhet den komplicerade språkutvecklingssituation som flerspråkiga barn befinner sig i samt hur barns dubbla kulturtillhörighet kan uppmuntras. Boken behandlar dessutom förskollärares beroende av kunskap om interkulturell kommunikation och erbjuder både autentiska exempel på detta och en möjlighet att följa hur några förskollärares lärande ser ut i detta avseende.
De många autentiska exemplen, utvalda av förskollärare från den egna praktiken, gör boken synnerligen användbar i förskollärarutbildningen. Boken riktar sig också till verksamma förskollärare samt till andra intresserade av förskolepedagogik.
Boken handlar om både barns och förskollärares lärande och hur de tillsammans men också var för sig upplever och förstår kritiska händelser för lärande i den pedagogiska vardagen. De temaområden som behandlas är lärande, delaktighet, kunskapsutveckling, språkutveckling, interkulturell kommunikation, mångfald och genus.
I boken presenteras och diskuteras ’critical-incident’-metoden som används för att analysera förskollärares professionella arbete och kompetens. Författarna ger exempel på upplevelser av kritiska händelser och hur forskningscirklar med fokus på interkulturellt lärande samt genus i förskolan kan fördjupa lärarnas förståelse och kunskap. Dessutom behandlas synen på de retoriska och politiska begreppen lärande och delaktighet.
Barns språkutveckling problematiseras generellt och i synnerhet den komplicerade språkutvecklingssituation som flerspråkiga barn befinner sig i samt hur barns dubbla kulturtillhörighet kan uppmuntras. Boken behandlar dessutom förskollärares beroende av kunskap om interkulturell kommunikation och erbjuder både autentiska exempel på detta och en möjlighet att följa hur några förskollärares lärande ser ut i detta avseende.
De många autentiska exemplen, utvalda av förskollärare från den egna praktiken, gör boken synnerligen användbar i förskollärarutbildningen. Boken riktar sig också till verksamma förskollärare samt till andra intresserade av förskolepedagogik.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789144071978
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 94 st
Boken handlar om både barns och förskollärares lärande och hur de tillsammans men också var för sig upplever och förstår kritiska händelser för lärande i den pedagogiska vardagen. De temaområden som behandlas är lärande, delaktighet, kunskapsutveckling, språkutveckling, interkulturell kommunikation, mångfald och genus.
I boken presenteras och diskuteras ’critical-incident’-metoden som används för att analysera förskollärares professionella arbete och kompetens. Författarna ger exempel på upplevelser av kritiska händelser och hur forskningscirklar med fokus på interkulturellt lärande samt genus i förskolan kan fördjupa lärarnas förståelse och kunskap. Dessutom behandlas synen på de retoriska och politiska begreppen lärande och delaktighet.
Barns språkutveckling problematiseras generellt och i synnerhet den komplicerade språkutvecklingssituation som flerspråkiga barn befinner sig i samt hur barns dubbla kulturtillhörighet kan uppmuntras. Boken behandlar dessutom förskollärares beroende av kunskap om interkulturell kommunikation och erbjuder både autentiska exempel på detta och en möjlighet att följa hur några förskollärares lärande ser ut i detta avseende.
De många autentiska exemplen, utvalda av förskollärare från den egna praktiken, gör boken synnerligen användbar i förskollärarutbildningen. Boken riktar sig också till verksamma förskollärare samt till andra intresserade av förskolepedagogik.
Boken handlar om både barns och förskollärares lärande och hur de tillsammans men också var för sig upplever och förstår kritiska händelser för lärande i den pedagogiska vardagen. De temaområden som behandlas är lärande, delaktighet, kunskapsutveckling, språkutveckling, interkulturell kommunikation, mångfald och genus.
I boken presenteras och diskuteras ’critical-incident’-metoden som används för att analysera förskollärares professionella arbete och kompetens. Författarna ger exempel på upplevelser av kritiska händelser och hur forskningscirklar med fokus på interkulturellt lärande samt genus i förskolan kan fördjupa lärarnas förståelse och kunskap. Dessutom behandlas synen på de retoriska och politiska begreppen lärande och delaktighet.
Barns språkutveckling problematiseras generellt och i synnerhet den komplicerade språkutvecklingssituation som flerspråkiga barn befinner sig i samt hur barns dubbla kulturtillhörighet kan uppmuntras. Boken behandlar dessutom förskollärares beroende av kunskap om interkulturell kommunikation och erbjuder både autentiska exempel på detta och en möjlighet att följa hur några förskollärares lärande ser ut i detta avseende.
De många autentiska exemplen, utvalda av förskollärare från den egna praktiken, gör boken synnerligen användbar i förskollärarutbildningen. Boken riktar sig också till verksamma förskollärare samt till andra intresserade av förskolepedagogik.
Begagnad bok
110 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
110 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar