Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar; Mats Alvesson; 2014
Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar; Mats Alvesson; 2014

Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar Upplaga 1

av Mats Alvesson

4.5 (6)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2014
  • ISBN: 9789144093970
  • Sidor: 191 st
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Kommunikation, makt och organisation handlar om hur makt uttrycks i kommunikativt handlande i företag och i andra organisationer. Makt är inte minst en fråga om att påverka och definiera människors föreställningar om sig själva och sin omvärld. Hur verklighets- och identitetsuppfattningar förmedlas är centralt för att förstå ledarskap, organisation och makt. Kommunikation och makt hänger således nära samman. I boken hävdas det att ett bra sätt att förstå kommunikation och maktutövning i organisationer är att välja en intressant situation och se närmare på denna, att göra en ”närläsning” av vad som ”egentligen” händer. Författaren beskriver en avgränsad händelse, i anslutning till en omorganisering av ett större företag. Utifrån detta behandlas en rad olika teman, som till exempel hierarki, organisationsförändring, disciplinering och kommunikativa störningar. Framställningen utgår från fyra perspektiv: ledarskap, organisationskultur, Foucaults maktlära och Habermas syn på kommunikativt handlande. Dessa ger rika och varierande sätt att förstå. Sammantaget stimulerar de allsidighet och reflektion. Boken vänder sig till högskolestuderande inom företagsledning, organisation, kommunikation och annan beteendevetenskap. Den är också värdefull för praktiker som vill öka sin förståelse för händelser och processer i lednings- och arbetslivssammanhang.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar (2014)

I mars 2014 släpptes boken Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar skriven av Mats Alvesson. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 191 sidor djupgående information om ledarskap. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur som har sitt säte i Lund.

Köp boken Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar på Studentapan och spara uppåt 32% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Tillhör kategorierna

Referera till Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar (Upplaga 1)

Harvard

Alvesson, M. (2014). Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar. 1:a uppl. Studentlitteratur.

Oxford

Alvesson, Mats, Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar, 1 uppl. (Studentlitteratur, 2014).

APA

Alvesson, M. (2014). Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar (1:a uppl.). Studentlitteratur.

Vancouver

Alvesson M. Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar. 1:a uppl. Studentlitteratur; 2014.

Köp boken

239 kr
353 kr