Kommunikation i praktiken Upplaga 1
Kommunikation är en central del av vår existens, något vi har sysslat med sedan våra första levnadsögonblick. Man skulle kunna anta att vi alla är mycket kompetenta när det gäller att kommunicera. Men erfarenheter och forskning pekar mot att de flesta av oss faktiskt har mycket att lära när det gäller kommunikation. När vi agerar i arbetsmiljö kommunicerar vi inte som privatpersoner, utan som specialister, yrkesmänniskor och professionella vårdgivare. Denna bok fokuserar på praktisk kommunikationsteknik, särskilt relevant för arbete inom socialtjänst och hälso- och sjukvårdssektorn.
Boken understryker att effektiv kommunikation är en grundläggande förutsättning för att skapa förtroende i samtal inom socialt arbete, vård och omsorg. Boken förespråkar att kommunikationsförmågan kan och bör stärkas och utvecklas. Genom att använda praktiska exempel utforskar boken en mängd kommunikationstekniker som effektiva hjälpgivare bör kunna bemästra och som kan hjälpa till att hantera de många olika situationer som kan uppstå i det dagliga arbetet.
Kommunikation är en central del av vår existens, något vi har sysslat med sedan våra första levnadsögonblick. Man skulle kunna anta att vi alla är mycket kompetenta när det gäller att kommunicera. Men erfarenheter och forskning pekar mot att de flesta av oss faktiskt har mycket att lära när det gäller kommunikation. När vi agerar i arbetsmiljö kommunicerar vi inte som privatpersoner, utan som specialister, yrkesmänniskor och professionella vårdgivare. Denna bok fokuserar på praktisk kommunikationsteknik, särskilt relevant för arbete inom socialtjänst och hälso- och sjukvårdssektorn.
Boken understryker att effektiv kommunikation är en grundläggande förutsättning för att skapa förtroende i samtal inom socialt arbete, vård och omsorg. Boken förespråkar att kommunikationsförmågan kan och bör stärkas och utvecklas. Genom att använda praktiska exempel utforskar boken en mängd kommunikationstekniker som effektiva hjälpgivare bör kunna bemästra och som kan hjälpa till att hantera de många olika situationer som kan uppstå i det dagliga arbetet.