Klassrummet som spelplats : upplevelsebaserat lärande i skolan; Georg Zyka; 2011

Klassrummet som spelplats : upplevelsebaserat lärande i skolan Upplaga 1

av Georg Zyka
Klassrummet som spelplats handlar om elevens möjlighet att bygga upp sig själv inför mötet med en oftast hård och kanske oförstående omgivning. Denna uppbyggnad sker i samarbete med både kamrater och lärare/ledare.
Ledaren blir i denna process både ”vägröjare” och ”bollplank” för elevernas möjligheter att pröva sina innersta känslor och tankar i övningar som har getts drama – och teaterform och som mynnar ut i ett berättande med förberedelse för uppsättning av författarens pjäsHud mot hud.

Georg Zyka är utbildad socionom vid Lunds universitet 1984 och har även en postgraduate professionell regiutbildning vid Drama Studio i London 1989. Han har arbetat som regissör och pedagog vid Studioteatern i Malmö. En teater vars signum var just mötet mellan amatörer och proffs där amatörerna gick in med sin entusiasm och spelglädje och de professionella med sin yrkeskunskap.
Klassrummet som spelplats handlar om elevens möjlighet att bygga upp sig själv inför mötet med en oftast hård och kanske oförstående omgivning. Denna uppbyggnad sker i samarbete med både kamrater och lärare/ledare.
Ledaren blir i denna process både ”vägröjare” och ”bollplank” för elevernas möjligheter att pröva sina innersta känslor och tankar i övningar som har getts drama – och teaterform och som mynnar ut i ett berättande med förberedelse för uppsättning av författarens pjäsHud mot hud.

Georg Zyka är utbildad socionom vid Lunds universitet 1984 och har även en postgraduate professionell regiutbildning vid Drama Studio i London 1989. Han har arbetat som regissör och pedagog vid Studioteatern i Malmö. En teater vars signum var just mötet mellan amatörer och proffs där amatörerna gick in med sin entusiasm och spelglädje och de professionella med sin yrkeskunskap.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789197610568
Förlag: Pegasus förlag & teaterproduktion
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 124 st
Klassrummet som spelplats handlar om elevens möjlighet att bygga upp sig själv inför mötet med en oftast hård och kanske oförstående omgivning. Denna uppbyggnad sker i samarbete med både kamrater och lärare/ledare.
Ledaren blir i denna process både ”vägröjare” och ”bollplank” för elevernas möjligheter att pröva sina innersta känslor och tankar i övningar som har getts drama – och teaterform och som mynnar ut i ett berättande med förberedelse för uppsättning av författarens pjäsHud mot hud.

Georg Zyka är utbildad socionom vid Lunds universitet 1984 och har även en postgraduate professionell regiutbildning vid Drama Studio i London 1989. Han har arbetat som regissör och pedagog vid Studioteatern i Malmö. En teater vars signum var just mötet mellan amatörer och proffs där amatörerna gick in med sin entusiasm och spelglädje och de professionella med sin yrkeskunskap.
Klassrummet som spelplats handlar om elevens möjlighet att bygga upp sig själv inför mötet med en oftast hård och kanske oförstående omgivning. Denna uppbyggnad sker i samarbete med både kamrater och lärare/ledare.
Ledaren blir i denna process både ”vägröjare” och ”bollplank” för elevernas möjligheter att pröva sina innersta känslor och tankar i övningar som har getts drama – och teaterform och som mynnar ut i ett berättande med förberedelse för uppsättning av författarens pjäsHud mot hud.

Georg Zyka är utbildad socionom vid Lunds universitet 1984 och har även en postgraduate professionell regiutbildning vid Drama Studio i London 1989. Han har arbetat som regissör och pedagog vid Studioteatern i Malmö. En teater vars signum var just mötet mellan amatörer och proffs där amatörerna gick in med sin entusiasm och spelglädje och de professionella med sin yrkeskunskap.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)