Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv; Niels Egelund, Peder Haug, Bengt Persson; 2006
5+ säljare

Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv Upplaga 1

av Niels Egelund, Peder Haug, Bengt Persson
I denna starkt efterfrågade bok skriver tre ledande forskare i Danmark, Norge och Sverige om hur skolans syn på avvikelser har skiftat över tid i de tre länderna.

Läs mer
Samtidigt som begreppet inkludering eller ”en skola för alla” introducerades, uppstod förväntningen om en mer individuell inriktning i undervisningen. En fråga som tas upp i boken är på vilket sätt specialpedagogiken har kunnat bidra till att skapa en inkluderande skola. En annan minst lika viktig fråga är i vilken grad utvecklingen av den generella pedagogiken tagit hänsyn till alla elevers villkor och behov. Svaren är inte givna och författarna pekar i boken ut ett antal faktorer som haft betydelse för svårigheterna att förverkliga visionen om en skola där alla elever kan känna sig välkomna.

Om författarna
Niels Egelund är professor i specialpedagogik vid Danmarks pædagogiske universitet. Peder Haug är professor i pedagogik vid Høgskolen i Volda och professor i specialpedagogik vid Universitetet i Stavanger, Norge. Bengt Persson är professor i specialpedagogik vid Högskolan i Borås
I denna starkt efterfrågade bok skriver tre ledande forskare i Danmark, Norge och Sverige om hur skolans syn på avvikelser har skiftat över tid i de tre länderna.

Läs mer
Samtidigt som begreppet inkludering eller ”en skola för alla” introducerades, uppstod förväntningen om en mer individuell inriktning i undervisningen. En fråga som tas upp i boken är på vilket sätt specialpedagogiken har kunnat bidra till att skapa en inkluderande skola. En annan minst lika viktig fråga är i vilken grad utvecklingen av den generella pedagogiken tagit hänsyn till alla elevers villkor och behov. Svaren är inte givna och författarna pekar i boken ut ett antal faktorer som haft betydelse för svårigheterna att förverkliga visionen om en skola där alla elever kan känna sig välkomna.

Om författarna
Niels Egelund är professor i specialpedagogik vid Danmarks pædagogiske universitet. Peder Haug är professor i pedagogik vid Høgskolen i Volda och professor i specialpedagogik vid Universitetet i Stavanger, Norge. Bengt Persson är professor i specialpedagogik vid Högskolan i Borås
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789147052899
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 208 st
I denna starkt efterfrågade bok skriver tre ledande forskare i Danmark, Norge och Sverige om hur skolans syn på avvikelser har skiftat över tid i de tre länderna.

Läs mer
Samtidigt som begreppet inkludering eller ”en skola för alla” introducerades, uppstod förväntningen om en mer individuell inriktning i undervisningen. En fråga som tas upp i boken är på vilket sätt specialpedagogiken har kunnat bidra till att skapa en inkluderande skola. En annan minst lika viktig fråga är i vilken grad utvecklingen av den generella pedagogiken tagit hänsyn till alla elevers villkor och behov. Svaren är inte givna och författarna pekar i boken ut ett antal faktorer som haft betydelse för svårigheterna att förverkliga visionen om en skola där alla elever kan känna sig välkomna.

Om författarna
Niels Egelund är professor i specialpedagogik vid Danmarks pædagogiske universitet. Peder Haug är professor i pedagogik vid Høgskolen i Volda och professor i specialpedagogik vid Universitetet i Stavanger, Norge. Bengt Persson är professor i specialpedagogik vid Högskolan i Borås
I denna starkt efterfrågade bok skriver tre ledande forskare i Danmark, Norge och Sverige om hur skolans syn på avvikelser har skiftat över tid i de tre länderna.

Läs mer
Samtidigt som begreppet inkludering eller ”en skola för alla” introducerades, uppstod förväntningen om en mer individuell inriktning i undervisningen. En fråga som tas upp i boken är på vilket sätt specialpedagogiken har kunnat bidra till att skapa en inkluderande skola. En annan minst lika viktig fråga är i vilken grad utvecklingen av den generella pedagogiken tagit hänsyn till alla elevers villkor och behov. Svaren är inte givna och författarna pekar i boken ut ett antal faktorer som haft betydelse för svårigheterna att förverkliga visionen om en skola där alla elever kan känna sig välkomna.

Om författarna
Niels Egelund är professor i specialpedagogik vid Danmarks pædagogiske universitet. Peder Haug är professor i pedagogik vid Høgskolen i Volda och professor i specialpedagogik vid Universitetet i Stavanger, Norge. Bengt Persson är professor i specialpedagogik vid Högskolan i Borås
Begagnad bok
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar