Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete; Karin Ringsberg, Ewy Olander, Per Tillgren; 2020
spara 50%
5 säljare

Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete Upplaga 2

av Karin Ringsberg, Ewy Olander, Per Tillgren
Health literacy har aktualiserats alltmer under 2000-talet som en central bestämningsfaktor för hälsa och är nära relaterad till lärande och utbildning. En hållbar investering i hälsa är därför att stärka health literacy för både den enskilda individen och för befolkningen. Men det handlar också om att skapa förutsättningar för att främja health literacy genom hälsopolitik och i samhällets vardagsmiljöer.

I boken har health literacy som begrepp sin utgångspunkt i en hälso­främjande kontext utifrån värdegrund och principer för hälsofrämjande arbete. Såväl etiska som pedagogiska aspekter reflekteras i förhållande till health literacy-begreppet. Förhållandet till media med dess hälsobudskap belyses och diskuteras också, liksom möjligheterna att bedöma och mäta health literacy. I flera kapitel ges exempel från de nordiska länderna på hur hälso­främjande insatser kan främja health literacy genom hela livscykeln, från barn till äldre. I kapitlen beskrivs också hur professionsgrupper i sitt arbete kan bidra med att stärka befolkningens health literacy inom olika arenor. Health literacy i ett globalt perspektiv och med utblickar mot Europa lyfts också fram.

Denna andra upplaga av Health literacy – teori och praktik i hälsofrämjande arbete är uppdaterad och utvidgad utifrån aktuell forskning och utvecklingsarbete med fokus på health literacy, men också utifrån centrala hälsopolitiska dokument om hälsofrämjande arbete från bland annat WHO.

Målgruppen för boken är studerande vid universitet och högskola på olika nivåer inom folkhälso- och hälsovetenskap, men också praktiker och beslutsfattare som arbetar med att skapa förutsättningar för en jämlik och god hälsa hos befolkningen.
Health literacy har aktualiserats alltmer under 2000-talet som en central bestämningsfaktor för hälsa och är nära relaterad till lärande och utbildning. En hållbar investering i hälsa är därför att stärka health literacy för både den enskilda individen och för befolkningen. Men det handlar också om att skapa förutsättningar för att främja health literacy genom hälsopolitik och i samhällets vardagsmiljöer.

I boken har health literacy som begrepp sin utgångspunkt i en hälso­främjande kontext utifrån värdegrund och principer för hälsofrämjande arbete. Såväl etiska som pedagogiska aspekter reflekteras i förhållande till health literacy-begreppet. Förhållandet till media med dess hälsobudskap belyses och diskuteras också, liksom möjligheterna att bedöma och mäta health literacy. I flera kapitel ges exempel från de nordiska länderna på hur hälso­främjande insatser kan främja health literacy genom hela livscykeln, från barn till äldre. I kapitlen beskrivs också hur professionsgrupper i sitt arbete kan bidra med att stärka befolkningens health literacy inom olika arenor. Health literacy i ett globalt perspektiv och med utblickar mot Europa lyfts också fram.

Denna andra upplaga av Health literacy – teori och praktik i hälsofrämjande arbete är uppdaterad och utvidgad utifrån aktuell forskning och utvecklingsarbete med fokus på health literacy, men också utifrån centrala hälsopolitiska dokument om hälsofrämjande arbete från bland annat WHO.

Målgruppen för boken är studerande vid universitet och högskola på olika nivåer inom folkhälso- och hälsovetenskap, men också praktiker och beslutsfattare som arbetar med att skapa förutsättningar för en jämlik och god hälsa hos befolkningen.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144133331
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 342 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2014)
från 229 kr
Upplaga 2 (2020)
från 209 kr
Health literacy har aktualiserats alltmer under 2000-talet som en central bestämningsfaktor för hälsa och är nära relaterad till lärande och utbildning. En hållbar investering i hälsa är därför att stärka health literacy för både den enskilda individen och för befolkningen. Men det handlar också om att skapa förutsättningar för att främja health literacy genom hälsopolitik och i samhällets vardagsmiljöer.

I boken har health literacy som begrepp sin utgångspunkt i en hälso­främjande kontext utifrån värdegrund och principer för hälsofrämjande arbete. Såväl etiska som pedagogiska aspekter reflekteras i förhållande till health literacy-begreppet. Förhållandet till media med dess hälsobudskap belyses och diskuteras också, liksom möjligheterna att bedöma och mäta health literacy. I flera kapitel ges exempel från de nordiska länderna på hur hälso­främjande insatser kan främja health literacy genom hela livscykeln, från barn till äldre. I kapitlen beskrivs också hur professionsgrupper i sitt arbete kan bidra med att stärka befolkningens health literacy inom olika arenor. Health literacy i ett globalt perspektiv och med utblickar mot Europa lyfts också fram.

Denna andra upplaga av Health literacy – teori och praktik i hälsofrämjande arbete är uppdaterad och utvidgad utifrån aktuell forskning och utvecklingsarbete med fokus på health literacy, men också utifrån centrala hälsopolitiska dokument om hälsofrämjande arbete från bland annat WHO.

Målgruppen för boken är studerande vid universitet och högskola på olika nivåer inom folkhälso- och hälsovetenskap, men också praktiker och beslutsfattare som arbetar med att skapa förutsättningar för en jämlik och god hälsa hos befolkningen.
Health literacy har aktualiserats alltmer under 2000-talet som en central bestämningsfaktor för hälsa och är nära relaterad till lärande och utbildning. En hållbar investering i hälsa är därför att stärka health literacy för både den enskilda individen och för befolkningen. Men det handlar också om att skapa förutsättningar för att främja health literacy genom hälsopolitik och i samhällets vardagsmiljöer.

I boken har health literacy som begrepp sin utgångspunkt i en hälso­främjande kontext utifrån värdegrund och principer för hälsofrämjande arbete. Såväl etiska som pedagogiska aspekter reflekteras i förhållande till health literacy-begreppet. Förhållandet till media med dess hälsobudskap belyses och diskuteras också, liksom möjligheterna att bedöma och mäta health literacy. I flera kapitel ges exempel från de nordiska länderna på hur hälso­främjande insatser kan främja health literacy genom hela livscykeln, från barn till äldre. I kapitlen beskrivs också hur professionsgrupper i sitt arbete kan bidra med att stärka befolkningens health literacy inom olika arenor. Health literacy i ett globalt perspektiv och med utblickar mot Europa lyfts också fram.

Denna andra upplaga av Health literacy – teori och praktik i hälsofrämjande arbete är uppdaterad och utvidgad utifrån aktuell forskning och utvecklingsarbete med fokus på health literacy, men också utifrån centrala hälsopolitiska dokument om hälsofrämjande arbete från bland annat WHO.

Målgruppen för boken är studerande vid universitet och högskola på olika nivåer inom folkhälso- och hälsovetenskap, men också praktiker och beslutsfattare som arbetar med att skapa förutsättningar för en jämlik och god hälsa hos befolkningen.
Begagnad bok
209 kr415 krSpara 206 kr (50%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
209 kr415 krSpara 206 kr (50%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar