Grundläggande samtalsmetodik : en handbok för hjälpare; Richard Nelson-Jones; 2017
spara 20%
5+ säljare

Grundläggande samtalsmetodik : en handbok för hjälpare Upplaga 2

av Richard Nelson-Jones
Att ha samtal av personlig karaktär med andra är en del av arbetet inom många yrken, till exempel för lärare, sjukvårdspersonal, social-arbetare och jurister. Även frivilligarbetare inom hjälp organisationer och stödjande nätverk av olika slag har ofta sådana samtal. För alla dessa är Grundläggande samtalsmetodik en rik kunskapskälla, såväl för nybörjaren som för den som redan har en hel del erfarenhet av samtalskontakter.
I denna nya och reviderade utgåva av Grundläggande samtalsmetodik presenteras precis som tidigare ett brett spektrum av färdigheter som utgör själva basen för den som hjälper och stödjer andra människor genom samtal. Varje färdighet belyses med exempel, och läsaren kan med hjälp av övningar i slutet av varje kapitel träna och utveckla de olika färdigheterna. Stor vikt läggs vid att beskriva den hjälpande relationen och hur hjälpares och klienters olika bakgrunder kan påverka denna. Att samtalet ska präglas av kultur- och genusmedvetenhet betonas också. Nytt i denna utgåva är ett kapitel där läsaren ges möjlighet att klargöra sina personliga motiv för att vilja hjälpa andra och att öka sin medvetenhet om hur egna känslor och egenskaper speglas i arbetet med klienten. Ett kapitel om krishantering – även det nyskrivet – breddar bokens användningsområde.
Att ha samtal av personlig karaktär med andra är en del av arbetet inom många yrken, till exempel för lärare, sjukvårdspersonal, social-arbetare och jurister. Även frivilligarbetare inom hjälp organisationer och stödjande nätverk av olika slag har ofta sådana samtal. För alla dessa är Grundläggande samtalsmetodik en rik kunskapskälla, såväl för nybörjaren som för den som redan har en hel del erfarenhet av samtalskontakter.
I denna nya och reviderade utgåva av Grundläggande samtalsmetodik presenteras precis som tidigare ett brett spektrum av färdigheter som utgör själva basen för den som hjälper och stödjer andra människor genom samtal. Varje färdighet belyses med exempel, och läsaren kan med hjälp av övningar i slutet av varje kapitel träna och utveckla de olika färdigheterna. Stor vikt läggs vid att beskriva den hjälpande relationen och hur hjälpares och klienters olika bakgrunder kan påverka denna. Att samtalet ska präglas av kultur- och genusmedvetenhet betonas också. Nytt i denna utgåva är ett kapitel där läsaren ges möjlighet att klargöra sina personliga motiv för att vilja hjälpa andra och att öka sin medvetenhet om hur egna känslor och egenskaper speglas i arbetet med klienten. Ett kapitel om krishantering – även det nyskrivet – breddar bokens användningsområde.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144117393
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 261 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2005)
från 129 kr
Upplaga 2 (2017)
från 285 kr
Att ha samtal av personlig karaktär med andra är en del av arbetet inom många yrken, till exempel för lärare, sjukvårdspersonal, social-arbetare och jurister. Även frivilligarbetare inom hjälp organisationer och stödjande nätverk av olika slag har ofta sådana samtal. För alla dessa är Grundläggande samtalsmetodik en rik kunskapskälla, såväl för nybörjaren som för den som redan har en hel del erfarenhet av samtalskontakter.
I denna nya och reviderade utgåva av Grundläggande samtalsmetodik presenteras precis som tidigare ett brett spektrum av färdigheter som utgör själva basen för den som hjälper och stödjer andra människor genom samtal. Varje färdighet belyses med exempel, och läsaren kan med hjälp av övningar i slutet av varje kapitel träna och utveckla de olika färdigheterna. Stor vikt läggs vid att beskriva den hjälpande relationen och hur hjälpares och klienters olika bakgrunder kan påverka denna. Att samtalet ska präglas av kultur- och genusmedvetenhet betonas också. Nytt i denna utgåva är ett kapitel där läsaren ges möjlighet att klargöra sina personliga motiv för att vilja hjälpa andra och att öka sin medvetenhet om hur egna känslor och egenskaper speglas i arbetet med klienten. Ett kapitel om krishantering – även det nyskrivet – breddar bokens användningsområde.
Att ha samtal av personlig karaktär med andra är en del av arbetet inom många yrken, till exempel för lärare, sjukvårdspersonal, social-arbetare och jurister. Även frivilligarbetare inom hjälp organisationer och stödjande nätverk av olika slag har ofta sådana samtal. För alla dessa är Grundläggande samtalsmetodik en rik kunskapskälla, såväl för nybörjaren som för den som redan har en hel del erfarenhet av samtalskontakter.
I denna nya och reviderade utgåva av Grundläggande samtalsmetodik presenteras precis som tidigare ett brett spektrum av färdigheter som utgör själva basen för den som hjälper och stödjer andra människor genom samtal. Varje färdighet belyses med exempel, och läsaren kan med hjälp av övningar i slutet av varje kapitel träna och utveckla de olika färdigheterna. Stor vikt läggs vid att beskriva den hjälpande relationen och hur hjälpares och klienters olika bakgrunder kan påverka denna. Att samtalet ska präglas av kultur- och genusmedvetenhet betonas också. Nytt i denna utgåva är ett kapitel där läsaren ges möjlighet att klargöra sina personliga motiv för att vilja hjälpa andra och att öka sin medvetenhet om hur egna känslor och egenskaper speglas i arbetet med klienten. Ett kapitel om krishantering – även det nyskrivet – breddar bokens användningsområde.
Begagnad bok
285 kr355 krSpara 70 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
285 kr355 krSpara 70 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar