Föreskriftsmakten; Martin Wittrock; 1986

Föreskriftsmakten

av Martin Wittrock
Bokpresentation Alla människor, myndigheter, företag och föreningar i Sverige är underkastade tusentals föreskrifter i olika lagar, förordningar och andra författningar. De grundläggande reglerna om vad dessa olika slag av föreskrifter får innehålla och om vilket eller vilka organ, som får besluta de olika slagen av föreskrifter, finns i Sveriges viktigaste grundlag: regeringsformen (RF). I detta forskningsarbete undersöks närmare - vid sidan av angränsande problem - just denna fördelning av makten att besluta föreskrifter (föreskriftsmakten) enligt RF. Vidare undersöks möjligheterna enligt RF för ett organ att överföra föreskriftsmakt till annat organ. Denna grundlagsreglering är numera ingående och av desto större praktisk betydelse, som alla statliga och kommunala myndigheter är skyldiga enligt närmare regler i RF 11 kap. 14 § att åsidosätta grundlagsstridiga föreskrifter. Denna statsrättsliga doktorsavhandling är av intresse både för de offentliga organen och befattningshavarna, som beslutar och tillämpar föreskrifter, och för de enskilda - medborgare i allmänhet, företag, organisationer och advokater - som riksdagens och myndigheternas föreskrifter även riktas till.
Bokpresentation Alla människor, myndigheter, företag och föreningar i Sverige är underkastade tusentals föreskrifter i olika lagar, förordningar och andra författningar. De grundläggande reglerna om vad dessa olika slag av föreskrifter får innehålla och om vilket eller vilka organ, som får besluta de olika slagen av föreskrifter, finns i Sveriges viktigaste grundlag: regeringsformen (RF). I detta forskningsarbete undersöks närmare - vid sidan av angränsande problem - just denna fördelning av makten att besluta föreskrifter (föreskriftsmakten) enligt RF. Vidare undersöks möjligheterna enligt RF för ett organ att överföra föreskriftsmakt till annat organ. Denna grundlagsreglering är numera ingående och av desto större praktisk betydelse, som alla statliga och kommunala myndigheter är skyldiga enligt närmare regler i RF 11 kap. 14 § att åsidosätta grundlagsstridiga föreskrifter. Denna statsrättsliga doktorsavhandling är av intresse både för de offentliga organen och befattningshavarna, som beslutar och tillämpar föreskrifter, och för de enskilda - medborgare i allmänhet, företag, organisationer och advokater - som riksdagens och myndigheternas föreskrifter även riktas till.
Utgiven: 1986
ISBN: 9789176780763
Förlag: Iustus
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 228 st
Bokpresentation Alla människor, myndigheter, företag och föreningar i Sverige är underkastade tusentals föreskrifter i olika lagar, förordningar och andra författningar. De grundläggande reglerna om vad dessa olika slag av föreskrifter får innehålla och om vilket eller vilka organ, som får besluta de olika slagen av föreskrifter, finns i Sveriges viktigaste grundlag: regeringsformen (RF). I detta forskningsarbete undersöks närmare - vid sidan av angränsande problem - just denna fördelning av makten att besluta föreskrifter (föreskriftsmakten) enligt RF. Vidare undersöks möjligheterna enligt RF för ett organ att överföra föreskriftsmakt till annat organ. Denna grundlagsreglering är numera ingående och av desto större praktisk betydelse, som alla statliga och kommunala myndigheter är skyldiga enligt närmare regler i RF 11 kap. 14 § att åsidosätta grundlagsstridiga föreskrifter. Denna statsrättsliga doktorsavhandling är av intresse både för de offentliga organen och befattningshavarna, som beslutar och tillämpar föreskrifter, och för de enskilda - medborgare i allmänhet, företag, organisationer och advokater - som riksdagens och myndigheternas föreskrifter även riktas till.
Bokpresentation Alla människor, myndigheter, företag och föreningar i Sverige är underkastade tusentals föreskrifter i olika lagar, förordningar och andra författningar. De grundläggande reglerna om vad dessa olika slag av föreskrifter får innehålla och om vilket eller vilka organ, som får besluta de olika slagen av föreskrifter, finns i Sveriges viktigaste grundlag: regeringsformen (RF). I detta forskningsarbete undersöks närmare - vid sidan av angränsande problem - just denna fördelning av makten att besluta föreskrifter (föreskriftsmakten) enligt RF. Vidare undersöks möjligheterna enligt RF för ett organ att överföra föreskriftsmakt till annat organ. Denna grundlagsreglering är numera ingående och av desto större praktisk betydelse, som alla statliga och kommunala myndigheter är skyldiga enligt närmare regler i RF 11 kap. 14 § att åsidosätta grundlagsstridiga föreskrifter. Denna statsrättsliga doktorsavhandling är av intresse både för de offentliga organen och befattningshavarna, som beslutar och tillämpar föreskrifter, och för de enskilda - medborgare i allmänhet, företag, organisationer och advokater - som riksdagens och myndigheternas föreskrifter även riktas till.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)