Förbättring i en förändringstrött skola : ett undersökande tillvägagångssätt; Viviane Robinson; 2019
spara 30%
5+ säljare

Förbättring i en förändringstrött skola : ett undersökande tillvägagångssätt Upplaga 1

av Viviane Robinson
Förändringströttheten är stor i skolans värld, där mängder av välmenande och ambitiösa förbättringsinitiativ ofta samsas med en pressad vardag. Med utgångspunkt i begreppet handlingsteori erbjuder den här boken: 1) en förståelse av varför förändringsförsök ofta misslyckas 2) ett konkret tillvägagångssätt som beskriver hur skolledare och andra förändringsagenter kan handla och kommunicera i situationer av förändring. För att åstadkomma ändamålsenlig förändring krävs en förståelse för de övertygelser, värderingar och materiella förutsättningar som upprätthåller nuvarande arbetssätt. Denna insikt ligger till grund för det undersökande tillvägagångssättet som förordas i denna bok. Det undersökande tillvägagångssättet illustreras grundligt med hjälp av konkreta exempel och utdrag från vardagliga interaktioner, och det kontrasteras samtidigt mot det mindre lyckade, men långt mycket vanligare sättet att bedriva förändring: det argumenterande tillvägagångssättet. Förbättring i en förändringstrött skola kombinerar praktiska erfarenheter med teoretiska insikter. Resultatet blir en tänkvärd och användbar bok som riktar sig till skolledare och andra personer med ansvar att driva förändring i skolans värld.
Förändringströttheten är stor i skolans värld, där mängder av välmenande och ambitiösa förbättringsinitiativ ofta samsas med en pressad vardag. Med utgångspunkt i begreppet handlingsteori erbjuder den här boken: 1) en förståelse av varför förändringsförsök ofta misslyckas 2) ett konkret tillvägagångssätt som beskriver hur skolledare och andra förändringsagenter kan handla och kommunicera i situationer av förändring. För att åstadkomma ändamålsenlig förändring krävs en förståelse för de övertygelser, värderingar och materiella förutsättningar som upprätthåller nuvarande arbetssätt. Denna insikt ligger till grund för det undersökande tillvägagångssättet som förordas i denna bok. Det undersökande tillvägagångssättet illustreras grundligt med hjälp av konkreta exempel och utdrag från vardagliga interaktioner, och det kontrasteras samtidigt mot det mindre lyckade, men långt mycket vanligare sättet att bedriva förändring: det argumenterande tillvägagångssättet. Förbättring i en förändringstrött skola kombinerar praktiska erfarenheter med teoretiska insikter. Resultatet blir en tänkvärd och användbar bok som riktar sig till skolledare och andra personer med ansvar att driva förändring i skolans värld.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789144124711
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 171 st
Förändringströttheten är stor i skolans värld, där mängder av välmenande och ambitiösa förbättringsinitiativ ofta samsas med en pressad vardag. Med utgångspunkt i begreppet handlingsteori erbjuder den här boken: 1) en förståelse av varför förändringsförsök ofta misslyckas 2) ett konkret tillvägagångssätt som beskriver hur skolledare och andra förändringsagenter kan handla och kommunicera i situationer av förändring. För att åstadkomma ändamålsenlig förändring krävs en förståelse för de övertygelser, värderingar och materiella förutsättningar som upprätthåller nuvarande arbetssätt. Denna insikt ligger till grund för det undersökande tillvägagångssättet som förordas i denna bok. Det undersökande tillvägagångssättet illustreras grundligt med hjälp av konkreta exempel och utdrag från vardagliga interaktioner, och det kontrasteras samtidigt mot det mindre lyckade, men långt mycket vanligare sättet att bedriva förändring: det argumenterande tillvägagångssättet. Förbättring i en förändringstrött skola kombinerar praktiska erfarenheter med teoretiska insikter. Resultatet blir en tänkvärd och användbar bok som riktar sig till skolledare och andra personer med ansvar att driva förändring i skolans värld.
Förändringströttheten är stor i skolans värld, där mängder av välmenande och ambitiösa förbättringsinitiativ ofta samsas med en pressad vardag. Med utgångspunkt i begreppet handlingsteori erbjuder den här boken: 1) en förståelse av varför förändringsförsök ofta misslyckas 2) ett konkret tillvägagångssätt som beskriver hur skolledare och andra förändringsagenter kan handla och kommunicera i situationer av förändring. För att åstadkomma ändamålsenlig förändring krävs en förståelse för de övertygelser, värderingar och materiella förutsättningar som upprätthåller nuvarande arbetssätt. Denna insikt ligger till grund för det undersökande tillvägagångssättet som förordas i denna bok. Det undersökande tillvägagångssättet illustreras grundligt med hjälp av konkreta exempel och utdrag från vardagliga interaktioner, och det kontrasteras samtidigt mot det mindre lyckade, men långt mycket vanligare sättet att bedriva förändring: det argumenterande tillvägagångssättet. Förbättring i en förändringstrött skola kombinerar praktiska erfarenheter med teoretiska insikter. Resultatet blir en tänkvärd och användbar bok som riktar sig till skolledare och andra personer med ansvar att driva förändring i skolans värld.
Begagnad bok
275 kr392 krSpara 117 kr (30%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
275 kr392 krSpara 117 kr (30%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar