Att åstadkomma förändring i en verksamhet - det vill säga att få människor att göra något på ett annat sätt än tidigare - är krångligare än man kan tro. Det är lätt att falla tillbaka i gamla rutiner. Det här är en bok om hur man får människor att både kunna och vilja ändra sitt beteende mer permanent, i syfte att förverkliga en vision. Om hur man gör "det nya" till "det normala".
Ska kontoret bli aktivitetsbaserat, är det dags att byta ut det gamla IT-systemet eller ska kunderna göra mycket mer av jobbet själva, på nätet? Vill företaget öka mångfalden eller att skapa större delaktighet för medarbetarna? Att åstadkomma förändring i en verksamhet – det vill säga att få människor att göra något på ett annat sätt än tidigare – är krångligare än man kan tro. Det är lätt att falla tillbaka i gamla rutiner. Och sedan står man där med ett dyrt nytt IT-system som inte används som det var tänkt. Eller så sätter sig medarbetarna på samma plats varje dag ändå, precis som de alltid har gjort.
Det här är en bok om hur man får människor att både kunna och vilja ändra sitt beteende mer permanent, i syfte att förverkliga en vision. Om hur man gör "det nya" till "det normala". Författarens beskriver en modell över förändringsprocessen uppdelad i fyra huvudfaser – insikt, analys, planering och implementering – och leder läsaren steg för steg på vägen mot målet.
Om författaren
Kelly Odell är strategikonsult med inriktning mot förändringsledning. Han har mångårig erfarenhet av ledarrollen, bland annat som chef för Telia Mobile och försäljningsdirektör på Volvo Personbilar. I dag är han verksam som konsult och utbildare med inriktning mot ledarskap, förändring och motivation. Kelly har tidigare skrivit den uppmärksammade boken Mänskligt ledarskap (Liber, 2014).
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker