En skrivande och läsande förskola tar med läsarna på en resa in i en spännande värld, nämligen förskolebarnens skriftspråkande. Boken riktar sig till pedagoger och blivande pedagoger i förskolan och syftet är att ge en bred bild av hur förskolebarn kommunicerar genom skriftspråket.
I den första delen av boken beskrivs de bakomliggande kunskapsteorierna, skriftspråkets utveckling och konstruktion samt hur barn utvecklar sitt språk och i synnerhet sitt skriftspråk.
Barnets första kontakt med skriftspråket är oerhört viktig. En fördel med att det mötet sker redan i förskolan är att barnet då får en lång och mjuk start, med gott om tid till att lyssna på högläsning, berätta och samtala om texter, rita och skriva själv, sjunga, rimma och leka med språket på olika sätt. I bokens andra del beskrivs olika metoder och arbetssätt för att utveckla arbetet med skriftspråket i förskolan och här ges många konkreta exempel och förslag.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker