Det finns många konfliktfyllda frågor kring skola och undervisning som måste behandlas i lärarutbildningen. I boken belyser författarna, med hjälp av intervjuer med lärarstudenter och färdiga lärare, aspekter som yrkesprofession, ämnessyn, kunskapssyn och lärande. Ett centralt tema är den ständigt aktuella diskussionen om förhållandet mellan praktik och teori.
Boken ger inga snabba svar eller enkla lösningar. Istället vill författarna att den ska tjäna som underlag för didaktiska diskussioner och skapande verksamhet. Konkreta exempel från arbete i klassrummet och porträtt av några nyutbildade lärare inspirerar lärarstudenter till egna tankar och analyser med hjälp av författarnas tolkningar utifrån didaktisk teoribildning.
Boken är avsedd för studenter och lärare vid landets lärarutbildningar. Den är också av stort intresse i fortbildning av lärare på fältet och inom andra utbildningar där frågor om praktikens förhållande till teorin, om yrkesprofessionalism och om lärande är centrala.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker