I en värld präglad av globalisering, integrering och segregering blir geografisk kunskap en nödvändighet för att förstå samhällets omvandling. Modern kulturgeografi behandlar många av dagens och framtidens centrala frågor. Hit hör de nationella och globala befolknings- och bebyggelseförändringar som formar nya urbana och rurala miljöer. I dessa miljöer ges olika förutsättningar för människors liv och verksamhet. De socialgeografiska perspektiven belyser den rumsliga differentieringen. I den ekonomiska geografin analyseras de nya produktionsmiljöernas framväxt. Inom politisk geografi och planering diskuteras såväl lokala som globala processer och de styrinstrument som samhället förfogar över för att skapa en mer balanserad utveckling.För att vi ska kunna orientera oss i den nya geografin behöver vi både ha ett historiskt perspektiv på dagens samhällsomvandling och en bred omvärldsbild. I Det nya samhällets geografi finns därför analyser av lokala och regionala förhållanden såväl nationellt som internationellt. Sammantaget ger detta en mångsidig och perspektivrik bild av människors livsvillkor i olika delar av världen.Det nya samhällets geografi har skrivits av en grupp kulturgeografer, som samtliga har eller har haft anknytning till Kulturgeografiska institutionen vid Uppsala universitet. Boken är tänkt som en grundbok för studerande inom samhällsvetenskapliga ämnen vid universitet och högskolor. Men liksom sin föregångare Samhällets geografi, vänder sig boken också till verksamma inom företag, organisationer och myndigheter samt till en intresserad allmänhet, som vill ta del av både inomnationella och internationella analyser av ett föränderligt samhälle.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker