Leken har på senare tid fått ökad uppmärksamhet, främst från psykologer och pedagoger. Från att tidigare ha betraktats som ett pedagogiskt instrument på förskolor och andra socialiserande institutioner, börjar leken nu ses som ett fenomen i sig, som just bara lek.
Lars-Erik Bergs socialpsykologiska framställning, som hämtar inspiration från bl a kulturhistoria, sociologi, psykoanalytisk teori och skönlitteratur, fördjupar och breddar detta perspektiv. Den bryter med snäva disciplinbaserade synsätt och utgör en tvärvetenskaplig analys av lekens väsen. Författarens slutsatser är att lekattityden är en viktig komponent i mänskligt handlande, och att vi bör förändra det invanda synsätt som skiljer lek från arbete och allvar. Framställningen är förankrad i den symboliska interaktionismen, vars syn på socialisationsprocessen ingående belyses.
Boken är avsedd för samhälls- och beteendevetenskaplig utbildning och för dem som arbetar med vård, skola, omsorg och kultur.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker