Den andra dagen - ett vidgat rum för lärande; Tom Tiller, Rita Tiller; 2003
5+ säljare

Den andra dagen - ett vidgat rum för lärande Upplaga 1

av Tom Tiller, Rita Tiller
Bokens titel anknyter till en tid då många barn gick i skolan varannan dag. Den andra dagen deltog de i sina föräldrars vardagssysslor, där de successivt tillägnade sig "handens kunskap" med de vuxna som läromästare. Skolan måste idag erövra "den andra dagen"

Läs mer
I dag tar skolan en stor del av barnens tid i anspråk, och den har blivit alltmer teoretiserad med få anknytningar till barnens egen livsvärld. För alltför många blir den viktigaste lärdomen ”jag duger inte”. Boken ställer frågor om skolan håller på att bryta samman därför att vi glömt den andra dagens betydelse. Skolan måste bli en plats där de ungas livserfarenheter möter skolans innehåll på ett sådant sätt att meningsfullt och bestående lärande uppstår - och bidrar till en positiv självbild hos de unga och ger dem lust att lära mer.

Om författarna
Tom Tiller har en bakgrund som lärare och rektor i grundskolan. Han är professor i praktisk pedagogik vid Universitetet i Tromsø och har ett uppdrag som forskningsledare vid Arbetslivsinstitutet i Stockholm. Rita Tiller har en bakgrund som lärare i grundskolan. Hon är cand.polit. med skolforskning som huvudämne och førstelektor i pedagogik vid Högskolan i Tromsø, med inriktning mot förskollärarutbildning.
Bokens titel anknyter till en tid då många barn gick i skolan varannan dag. Den andra dagen deltog de i sina föräldrars vardagssysslor, där de successivt tillägnade sig "handens kunskap" med de vuxna som läromästare. Skolan måste idag erövra "den andra dagen"

Läs mer
I dag tar skolan en stor del av barnens tid i anspråk, och den har blivit alltmer teoretiserad med få anknytningar till barnens egen livsvärld. För alltför många blir den viktigaste lärdomen ”jag duger inte”. Boken ställer frågor om skolan håller på att bryta samman därför att vi glömt den andra dagens betydelse. Skolan måste bli en plats där de ungas livserfarenheter möter skolans innehåll på ett sådant sätt att meningsfullt och bestående lärande uppstår - och bidrar till en positiv självbild hos de unga och ger dem lust att lära mer.

Om författarna
Tom Tiller har en bakgrund som lärare och rektor i grundskolan. Han är professor i praktisk pedagogik vid Universitetet i Tromsø och har ett uppdrag som forskningsledare vid Arbetslivsinstitutet i Stockholm. Rita Tiller har en bakgrund som lärare i grundskolan. Hon är cand.polit. med skolforskning som huvudämne och førstelektor i pedagogik vid Högskolan i Tromsø, med inriktning mot förskollärarutbildning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2003
ISBN: 9789188298621
Förlag: Liber
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
Bokens titel anknyter till en tid då många barn gick i skolan varannan dag. Den andra dagen deltog de i sina föräldrars vardagssysslor, där de successivt tillägnade sig "handens kunskap" med de vuxna som läromästare. Skolan måste idag erövra "den andra dagen"

Läs mer
I dag tar skolan en stor del av barnens tid i anspråk, och den har blivit alltmer teoretiserad med få anknytningar till barnens egen livsvärld. För alltför många blir den viktigaste lärdomen ”jag duger inte”. Boken ställer frågor om skolan håller på att bryta samman därför att vi glömt den andra dagens betydelse. Skolan måste bli en plats där de ungas livserfarenheter möter skolans innehåll på ett sådant sätt att meningsfullt och bestående lärande uppstår - och bidrar till en positiv självbild hos de unga och ger dem lust att lära mer.

Om författarna
Tom Tiller har en bakgrund som lärare och rektor i grundskolan. Han är professor i praktisk pedagogik vid Universitetet i Tromsø och har ett uppdrag som forskningsledare vid Arbetslivsinstitutet i Stockholm. Rita Tiller har en bakgrund som lärare i grundskolan. Hon är cand.polit. med skolforskning som huvudämne och førstelektor i pedagogik vid Högskolan i Tromsø, med inriktning mot förskollärarutbildning.
Bokens titel anknyter till en tid då många barn gick i skolan varannan dag. Den andra dagen deltog de i sina föräldrars vardagssysslor, där de successivt tillägnade sig "handens kunskap" med de vuxna som läromästare. Skolan måste idag erövra "den andra dagen"

Läs mer
I dag tar skolan en stor del av barnens tid i anspråk, och den har blivit alltmer teoretiserad med få anknytningar till barnens egen livsvärld. För alltför många blir den viktigaste lärdomen ”jag duger inte”. Boken ställer frågor om skolan håller på att bryta samman därför att vi glömt den andra dagens betydelse. Skolan måste bli en plats där de ungas livserfarenheter möter skolans innehåll på ett sådant sätt att meningsfullt och bestående lärande uppstår - och bidrar till en positiv självbild hos de unga och ger dem lust att lära mer.

Om författarna
Tom Tiller har en bakgrund som lärare och rektor i grundskolan. Han är professor i praktisk pedagogik vid Universitetet i Tromsø och har ett uppdrag som forskningsledare vid Arbetslivsinstitutet i Stockholm. Rita Tiller har en bakgrund som lärare i grundskolan. Hon är cand.polit. med skolforskning som huvudämne och førstelektor i pedagogik vid Högskolan i Tromsø, med inriktning mot förskollärarutbildning.
Begagnad bok
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar