Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati; Johan Liljestrand; 2011
Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati; Johan Liljestrand; 2011

Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati Upplaga 1

av Johan Liljestrand

4.5 (2)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2011
  • ISBN: 9789147094066
  • Sidor: 172 st
  • Förlag: Liber
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Demokratiskt deltagande handlar om hur elever utvecklar sin demokratiska kompetens genom diskussioner om gemensamma samhälleliga frågor. Undertiteln syftar på att diskussionen i klassrummet framträder både som en form av demokratiskt deltagande och som en form av lärarledd undervisning. Boken beskriver situationer där elever deltar i planerade diskussioner i klassrummet och de konsekvenser som dessa diskussioner kan ha för utveckling av olika kompetenser att delta i ett demokratiskt samhälle. Författaren diskuterar och problematiserar teoretiska perspektiv på begreppen diskussion, dialog och demokrati. Vidare beskrivs didaktiska ställningstaganden som lärare behöver överväga när de vill arbeta elevaktivt och med demokratiskt deltagande i sin ämnesundervisning. Läs mer Klassrumskommunikationen som en väg till värdegrundens demokratimål kräver former för likvärdigt deltagande bland elever som är olika rustade för att ta del av offentliga samtal. Det är ett arbetssätt som bland annat kräver kunskaper om maktdimensioner hos läraren. Demokratiskt deltagande vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare, i alla ämnen där värdegrunden och demokratimålen behandlas som ett kunskapsmål. Om författarna Johan Liljestrand är lektor i pedagogik vid Högskolan i Gävle. Recensioner "I nutida skoldebatt där flumpedagogik har fått en peststämpel och där Bäst i klassen-läraren är placerad i katedern, känns det upplyftande med en titel som Demokratiskt deltagande – diskussionen som undervisning och demokrati av Johan Liljestrand. Genom att låta elever diskutera kontroversiella samhällsfrågor når man enligt Liljestrand flera mål. Dels utvecklar eleverna kunskap i olika ämnen och dels blir de delaktiga i samhällets gemensamma frågor. I dagens sekulära samhällen kan demokratisk kommunikation fungera som ett band mellan människor och det är bland annat i skolan detta kan iscensättas. Här gäller det dock att man som lärare har kunskap om de hinder och möjligheter som diskussioner i klassrum kan innebära. Med Liljestrands bok kommer man en bit på väg." Lärarnas tidning, Åsa Forsberg, 2011/06

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati (2011)

I februari 2011 släpptes boken Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati skriven av Johan Liljestrand. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 172 sidor djupgående information om samhälle och politik. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.

Köp boken Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati på Studentapan och spara pengar.

Referera till Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati (Upplaga 1)

Harvard

Liljestrand, J. (2011). Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati. 1:a uppl. Liber.

Oxford

Liljestrand, Johan, Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati, 1 uppl. (Liber, 2011).

APA

Liljestrand, J. (2011). Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati (1:a uppl.). Liber.

Vancouver

Liljestrand J. Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati. 1:a uppl. Liber; 2011.

Köp boken

100 kr