Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati; Johan Liljestrand; 2011
5+ säljare

Demokratiskt deltagande : diskussionen som undervisning och demokrati Upplaga 1

av Johan Liljestrand
Demokratiskt deltagande handlar om hur elever utvecklar sin demokratiska kompetens genom diskussioner om gemensamma samhälleliga frågor. Undertiteln syftar på att diskussionen i klassrummet framträder både som en form av demokratiskt deltagande och som en form av lärarledd undervisning.

Boken beskriver situationer där elever deltar i planerade diskussioner i klassrummet och de konsekvenser som dessa diskussioner kan ha för utveckling av olika kompetenser att delta i ett demokratiskt samhälle. Författaren diskuterar och problematiserar teoretiska perspektiv på begreppen diskussion, dialog och demokrati. Vidare beskrivs didaktiska ställningstaganden som lärare behöver överväga när de vill arbeta elevaktivt och med demokratiskt deltagande i sin ämnesundervisning.

Läs mer
Klassrumskommunikationen som en väg till värdegrundens demokratimål kräver former för likvärdigt deltagande bland elever som är olika rustade för att ta del av offentliga samtal. Det är ett arbetssätt som bland annat kräver kunskaper om maktdimensioner hos läraren.
Demokratiskt deltagande vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare, i alla ämnen där värdegrunden och demokratimålen behandlas som ett kunskapsmål.

Om författarna
Johan Liljestrand är lektor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Recensioner
"I nutida skoldebatt där flumpedagogik har fått en peststämpel och där Bäst i klassen-läraren är placerad i katedern, känns det upplyftande med en titel som Demokratiskt deltagande – diskussionen som undervisning och demokrati av Johan Liljestrand. Genom att låta elever diskutera kontroversiella samhällsfrågor når man enligt Liljestrand flera mål. Dels utvecklar eleverna kunskap i olika ämnen och dels blir de delaktiga i samhällets gemensamma frågor. I dagens sekulära samhällen kan demokratisk kommunikation fungera som ett band mellan människor och det är bland annat i skolan detta kan iscensättas. Här gäller det dock att man som lärare har kunskap om de hinder och möjligheter som diskussioner i klassrum kan innebära. Med Liljestrands bok kommer man en bit på väg." Lärarnas tidning, Åsa Forsberg, 2011/06
Demokratiskt deltagande handlar om hur elever utvecklar sin demokratiska kompetens genom diskussioner om gemensamma samhälleliga frågor. Undertiteln syftar på att diskussionen i klassrummet framträder både som en form av demokratiskt deltagande och som en form av lärarledd undervisning.

Boken beskriver situationer där elever deltar i planerade diskussioner i klassrummet och de konsekvenser som dessa diskussioner kan ha för utveckling av olika kompetenser att delta i ett demokratiskt samhälle. Författaren diskuterar och problematiserar teoretiska perspektiv på begreppen diskussion, dialog och demokrati. Vidare beskrivs didaktiska ställningstaganden som lärare behöver överväga när de vill arbeta elevaktivt och med demokratiskt deltagande i sin ämnesundervisning.

Läs mer
Klassrumskommunikationen som en väg till värdegrundens demokratimål kräver former för likvärdigt deltagande bland elever som är olika rustade för att ta del av offentliga samtal. Det är ett arbetssätt som bland annat kräver kunskaper om maktdimensioner hos läraren.
Demokratiskt deltagande vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare, i alla ämnen där värdegrunden och demokratimålen behandlas som ett kunskapsmål.

Om författarna
Johan Liljestrand är lektor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Recensioner
"I nutida skoldebatt där flumpedagogik har fått en peststämpel och där Bäst i klassen-läraren är placerad i katedern, känns det upplyftande med en titel som Demokratiskt deltagande – diskussionen som undervisning och demokrati av Johan Liljestrand. Genom att låta elever diskutera kontroversiella samhällsfrågor når man enligt Liljestrand flera mål. Dels utvecklar eleverna kunskap i olika ämnen och dels blir de delaktiga i samhällets gemensamma frågor. I dagens sekulära samhällen kan demokratisk kommunikation fungera som ett band mellan människor och det är bland annat i skolan detta kan iscensättas. Här gäller det dock att man som lärare har kunskap om de hinder och möjligheter som diskussioner i klassrum kan innebära. Med Liljestrands bok kommer man en bit på väg." Lärarnas tidning, Åsa Forsberg, 2011/06
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789147094066
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 172 st
Demokratiskt deltagande handlar om hur elever utvecklar sin demokratiska kompetens genom diskussioner om gemensamma samhälleliga frågor. Undertiteln syftar på att diskussionen i klassrummet framträder både som en form av demokratiskt deltagande och som en form av lärarledd undervisning.

Boken beskriver situationer där elever deltar i planerade diskussioner i klassrummet och de konsekvenser som dessa diskussioner kan ha för utveckling av olika kompetenser att delta i ett demokratiskt samhälle. Författaren diskuterar och problematiserar teoretiska perspektiv på begreppen diskussion, dialog och demokrati. Vidare beskrivs didaktiska ställningstaganden som lärare behöver överväga när de vill arbeta elevaktivt och med demokratiskt deltagande i sin ämnesundervisning.

Läs mer
Klassrumskommunikationen som en väg till värdegrundens demokratimål kräver former för likvärdigt deltagande bland elever som är olika rustade för att ta del av offentliga samtal. Det är ett arbetssätt som bland annat kräver kunskaper om maktdimensioner hos läraren.
Demokratiskt deltagande vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare, i alla ämnen där värdegrunden och demokratimålen behandlas som ett kunskapsmål.

Om författarna
Johan Liljestrand är lektor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Recensioner
"I nutida skoldebatt där flumpedagogik har fått en peststämpel och där Bäst i klassen-läraren är placerad i katedern, känns det upplyftande med en titel som Demokratiskt deltagande – diskussionen som undervisning och demokrati av Johan Liljestrand. Genom att låta elever diskutera kontroversiella samhällsfrågor når man enligt Liljestrand flera mål. Dels utvecklar eleverna kunskap i olika ämnen och dels blir de delaktiga i samhällets gemensamma frågor. I dagens sekulära samhällen kan demokratisk kommunikation fungera som ett band mellan människor och det är bland annat i skolan detta kan iscensättas. Här gäller det dock att man som lärare har kunskap om de hinder och möjligheter som diskussioner i klassrum kan innebära. Med Liljestrands bok kommer man en bit på väg." Lärarnas tidning, Åsa Forsberg, 2011/06
Demokratiskt deltagande handlar om hur elever utvecklar sin demokratiska kompetens genom diskussioner om gemensamma samhälleliga frågor. Undertiteln syftar på att diskussionen i klassrummet framträder både som en form av demokratiskt deltagande och som en form av lärarledd undervisning.

Boken beskriver situationer där elever deltar i planerade diskussioner i klassrummet och de konsekvenser som dessa diskussioner kan ha för utveckling av olika kompetenser att delta i ett demokratiskt samhälle. Författaren diskuterar och problematiserar teoretiska perspektiv på begreppen diskussion, dialog och demokrati. Vidare beskrivs didaktiska ställningstaganden som lärare behöver överväga när de vill arbeta elevaktivt och med demokratiskt deltagande i sin ämnesundervisning.

Läs mer
Klassrumskommunikationen som en väg till värdegrundens demokratimål kräver former för likvärdigt deltagande bland elever som är olika rustade för att ta del av offentliga samtal. Det är ett arbetssätt som bland annat kräver kunskaper om maktdimensioner hos läraren.
Demokratiskt deltagande vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare, i alla ämnen där värdegrunden och demokratimålen behandlas som ett kunskapsmål.

Om författarna
Johan Liljestrand är lektor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Recensioner
"I nutida skoldebatt där flumpedagogik har fått en peststämpel och där Bäst i klassen-läraren är placerad i katedern, känns det upplyftande med en titel som Demokratiskt deltagande – diskussionen som undervisning och demokrati av Johan Liljestrand. Genom att låta elever diskutera kontroversiella samhällsfrågor når man enligt Liljestrand flera mål. Dels utvecklar eleverna kunskap i olika ämnen och dels blir de delaktiga i samhällets gemensamma frågor. I dagens sekulära samhällen kan demokratisk kommunikation fungera som ett band mellan människor och det är bland annat i skolan detta kan iscensättas. Här gäller det dock att man som lärare har kunskap om de hinder och möjligheter som diskussioner i klassrum kan innebära. Med Liljestrands bok kommer man en bit på väg." Lärarnas tidning, Åsa Forsberg, 2011/06
Begagnad bok
100 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
100 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar