Demokrati för förskolebarn : undervisning i åtta nyckelkompetenser; Maria Heimer, Ann S. Pihlgren; 2021
spara 37%
5+ säljare

Demokrati för förskolebarn : undervisning i åtta nyckelkompetenser Upplaga 1

av Maria Heimer, Ann S. Pihlgren
Det finns en stark koppling mellan lärande och demokrati. För att kunna verka i demokratin som samhällsmedborgare behövs flera olika kompetenser och EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Lärandet är en demokratisk rättighet, något som varje barn i förskolan har rätt att få med sig från sin tid där, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna. Att undervisa för lärande kräver att förskolepersonalen har kunskap inom de åtta kompetensområdena och de kompetenser och förmågor som läroplanen framhäver att barnen ska få med sig från förskolan.

I boken går författarna in på hur förskolan – i både teori och praktik – kan nyttja förskolans vardags-och undervisningsrutiner så att barnen dels ges möjlighet att utveckla sitt inflytande och sitt demokratiska tänkande, dels ges möjlighet att utvecklas så långt det är möjligt inom de åtta kompetensområdena. Boken inspirerar till en samtalande, inkluderande, likvärdig och demokratisk förskola.

Boken vänder sig till förskollärarstudenter i utbildning och förskollärare och personal i arbetslag, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.
Det finns en stark koppling mellan lärande och demokrati. För att kunna verka i demokratin som samhällsmedborgare behövs flera olika kompetenser och EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Lärandet är en demokratisk rättighet, något som varje barn i förskolan har rätt att få med sig från sin tid där, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna. Att undervisa för lärande kräver att förskolepersonalen har kunskap inom de åtta kompetensområdena och de kompetenser och förmågor som läroplanen framhäver att barnen ska få med sig från förskolan.

I boken går författarna in på hur förskolan – i både teori och praktik – kan nyttja förskolans vardags-och undervisningsrutiner så att barnen dels ges möjlighet att utveckla sitt inflytande och sitt demokratiska tänkande, dels ges möjlighet att utvecklas så långt det är möjligt inom de åtta kompetensområdena. Boken inspirerar till en samtalande, inkluderande, likvärdig och demokratisk förskola.

Boken vänder sig till förskollärarstudenter i utbildning och förskollärare och personal i arbetslag, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789144143750
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 296 st
Det finns en stark koppling mellan lärande och demokrati. För att kunna verka i demokratin som samhällsmedborgare behövs flera olika kompetenser och EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Lärandet är en demokratisk rättighet, något som varje barn i förskolan har rätt att få med sig från sin tid där, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna. Att undervisa för lärande kräver att förskolepersonalen har kunskap inom de åtta kompetensområdena och de kompetenser och förmågor som läroplanen framhäver att barnen ska få med sig från förskolan.

I boken går författarna in på hur förskolan – i både teori och praktik – kan nyttja förskolans vardags-och undervisningsrutiner så att barnen dels ges möjlighet att utveckla sitt inflytande och sitt demokratiska tänkande, dels ges möjlighet att utvecklas så långt det är möjligt inom de åtta kompetensområdena. Boken inspirerar till en samtalande, inkluderande, likvärdig och demokratisk förskola.

Boken vänder sig till förskollärarstudenter i utbildning och förskollärare och personal i arbetslag, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.
Det finns en stark koppling mellan lärande och demokrati. För att kunna verka i demokratin som samhällsmedborgare behövs flera olika kompetenser och EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Lärandet är en demokratisk rättighet, något som varje barn i förskolan har rätt att få med sig från sin tid där, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna. Att undervisa för lärande kräver att förskolepersonalen har kunskap inom de åtta kompetensområdena och de kompetenser och förmågor som läroplanen framhäver att barnen ska få med sig från förskolan.

I boken går författarna in på hur förskolan – i både teori och praktik – kan nyttja förskolans vardags-och undervisningsrutiner så att barnen dels ges möjlighet att utveckla sitt inflytande och sitt demokratiska tänkande, dels ges möjlighet att utvecklas så långt det är möjligt inom de åtta kompetensområdena. Boken inspirerar till en samtalande, inkluderande, likvärdig och demokratisk förskola.

Boken vänder sig till förskollärarstudenter i utbildning och förskollärare och personal i arbetslag, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.
Begagnad bok
239 kr377 krSpara 138 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr377 krSpara 138 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar