5+ säljare
Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner Upplaga 2
Den nya boken, Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner, handlar om hur de individuella utvecklingsplanerna (IUP) kan bli en viktig del av elevernas lärande.
Strandberg sätter lärandet, utvecklingssamtalen och det delade ansvaret i fokus. Men han tar också upp närliggande frågor om hur man blir en skicklig mentor, vikten av aktivitet, kreativitet och reflektion och vem som har vilket ansvar: rektor, arbetslaget, mentorn, eleven själv och föräldrarna.
Boken består av tre delar: I den första beskrivs det sociokulturella sammanhang där IUP ingår. Den andra delen består av fem essäer som fördjupar och konkretiserar olika aspekter av IUP. De avhandlar elevens förberedelser, vetgirighet och reflekterande samtal med sig själv, mentorn som coach, skolan som ett träningsläger för lärande, sociokulturella åtgärdsprogram. Bokens tredje del tar upp vanliga frågeställningar som många lärare tampas med: Går det att kombinera ämnesspecialisering med mentorskap? Blir det inte väldigt individualistiskt detta med IUP? Hur kan vi hjälpa duktiga elever? Kan elever på träningsskola verkligen hantera sin IUP?
Teori och praktik varvas till en helhet som bara den som känner skolan inifrån kan åstadkomma. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare samt skolledare. Den är till stor nytta i alla skolformer där utvecklingssamtal och utvecklingsplaner används.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789113024981
Förlag: Norstedts
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 138 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2008)
från 89 krUpplaga 2 (2009)
från 95 krDen nya boken, Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner, handlar om hur de individuella utvecklingsplanerna (IUP) kan bli en viktig del av elevernas lärande.
Strandberg sätter lärandet, utvecklingssamtalen och det delade ansvaret i fokus. Men han tar också upp närliggande frågor om hur man blir en skicklig mentor, vikten av aktivitet, kreativitet och reflektion och vem som har vilket ansvar: rektor, arbetslaget, mentorn, eleven själv och föräldrarna.
Boken består av tre delar: I den första beskrivs det sociokulturella sammanhang där IUP ingår. Den andra delen består av fem essäer som fördjupar och konkretiserar olika aspekter av IUP. De avhandlar elevens förberedelser, vetgirighet och reflekterande samtal med sig själv, mentorn som coach, skolan som ett träningsläger för lärande, sociokulturella åtgärdsprogram. Bokens tredje del tar upp vanliga frågeställningar som många lärare tampas med: Går det att kombinera ämnesspecialisering med mentorskap? Blir det inte väldigt individualistiskt detta med IUP? Hur kan vi hjälpa duktiga elever? Kan elever på träningsskola verkligen hantera sin IUP?
Teori och praktik varvas till en helhet som bara den som känner skolan inifrån kan åstadkomma. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare samt skolledare. Den är till stor nytta i alla skolformer där utvecklingssamtal och utvecklingsplaner används.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.