Bild och retorik i media; Anders Carlsson, Thomas Koppfeldt; 2003
Bild och retorik i media; Anders Carlsson, Thomas Koppfeldt; 2003

Bild och retorik i media Upplaga 2

av Anders Carlsson, Thomas Koppfeldt

  • Upplaga: 2a upplagan
  • Utgiven: 2003
  • ISBN: 9789147072323
  • Sidor: 144 st
  • Förlag: Liber
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Att inse hur medier verkar via bilder, texter och ljud är en förutsättning för att förstå kommunikationssamhällets olika språk. Bild och retorik i media är elevens guide till nutida medieuttryck. Boken ger nycklar och praktiska modeller för analys av innehåll i tidningar, reklam och TV. Övningar, s.k. case och projektuppslag hjälper läsaren att gå vidare på egen hand eller i grupp. Läs mer Boken innehåller fyra huvudavsnitt: - Bildanalys: Hur vi tolkar bilder och hur bilder gestaltar och kommunicerar nyheter, reklam och TV-inslag. - Retorik i medier: Hur ett medium tilltalar och väcker intresse hos en publik. Boken tar upp reklamens och journalistikens stilgrepp i ljuset av den klassiska retoriken. - Hur veckopressen och reklamen lanserar trender, livsstilar och könsroller genom rollspel i tidningar och TV. - TV-retorik: Om TV-underhållning och om programledare, gäster och publikens roller i pratshow och livsstilsprogram, till exempel en analys av TV4:s "Sen kväll med Luuk". Varje avsnitt avslutas med en checklista och en lathund till en praktisk analysmodell som gör att läsaren snabbt kommer igång med sitt eget analysarbete. Bild och retorik i media ger en fördjupning i Mediekommunikation. Den ger också underlag för samarbete med ämnena Svenska, Samhällskunskap och Massmedier. Bild och retorik i media kan användas på: - medie- och estetiska programmen i mediekommunikation, svenska, fotografisk bild, bild och form och samhällskunskap. - andra gymnasieprogram i svenska och i ämnesintegrerade projekt kring IT och medier - lärarutbildningar. Om författarna Anders Carlsson är f d journalist och undervisar nu bl a i mediekommunikation i gymnasiet och på högskolan. Thomas Koppfeldt är adjungerad professor i mediepedagogik på Dramatiska Institutet, och lärarutbildare i bild och media på Konstfack.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Bild och retorik i media (2003)

I januari 2003 släpptes boken Bild och retorik i media skriven av Anders Carlsson, Thomas Koppfeldt. Det är den 2a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 144 sidor. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.

Köp boken Bild och retorik i media på Studentapan och spara pengar.

Finns i 2 upplagor

Upplaga 2, Upplaga 1

Referera till Bild och retorik i media (Upplaga 2)

Harvard

Carlsson, A. & Koppfeldt, T. (2003). Bild och retorik i media. 2:a uppl. Liber.

Oxford

Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas, Bild och retorik i media, 2 uppl. (Liber, 2003).

APA

Carlsson, A., & Koppfeldt, T. (2003). Bild och retorik i media (2:a uppl.). Liber.

Vancouver

Carlsson A, Koppfeldt T. Bild och retorik i media. 2:a uppl. Liber; 2003.

Alla upplagor

Köp boken

99 kr