Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning; Claes Nilholm; 2012
spara 50%
5+ säljare

Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning Upplaga 1

av Claes Nilholm
Boken behandlar förskolans och skolans arbete med barn och elever som redan är eller riskerar att hamna i svårigheter. Forskning beskriver förskolans och skolans möjlighet att påverka dessa barns och elevers utveckling på ett positivt sätt samtidigt som det finns en mycket stark tradition av att individualisera svårigheter i skola och förskola. Författaren argumenterar därför för att det är viktigt att utmana traditionen och börja se barns och elevers upplevda svårigheter som en pedagogisk utmaning. Frågor som diskuteras i boken är:

Vilket är målet med den pedagogiska verksamheten för barn och elever i svårigheter?
Vad beror svårigheterna på?
Hur ska lärare arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet?
Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat”?
Hur kan lärares makt tolkas?
Kan förskola och skola undvika att identifiera barn och elever som avvikare?

På grund av bokens breda ansats rekommenderas den till både blivande och verksamma lärare i förskola och skola samt barn- och elevhälsovårdspersonal. Boken vänder sig också till blivande och verksamma psykologer och socionomer. Även beslutsfattare på olika nivåer i samhället kan ha behållning av boken.
Boken behandlar förskolans och skolans arbete med barn och elever som redan är eller riskerar att hamna i svårigheter. Forskning beskriver förskolans och skolans möjlighet att påverka dessa barns och elevers utveckling på ett positivt sätt samtidigt som det finns en mycket stark tradition av att individualisera svårigheter i skola och förskola. Författaren argumenterar därför för att det är viktigt att utmana traditionen och börja se barns och elevers upplevda svårigheter som en pedagogisk utmaning. Frågor som diskuteras i boken är:

Vilket är målet med den pedagogiska verksamheten för barn och elever i svårigheter?
Vad beror svårigheterna på?
Hur ska lärare arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet?
Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat”?
Hur kan lärares makt tolkas?
Kan förskola och skola undvika att identifiera barn och elever som avvikare?

På grund av bokens breda ansats rekommenderas den till både blivande och verksamma lärare i förskola och skola samt barn- och elevhälsovårdspersonal. Boken vänder sig också till blivande och verksamma psykologer och socionomer. Även beslutsfattare på olika nivåer i samhället kan ha behållning av boken.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789144079448
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 152 st
Boken behandlar förskolans och skolans arbete med barn och elever som redan är eller riskerar att hamna i svårigheter. Forskning beskriver förskolans och skolans möjlighet att påverka dessa barns och elevers utveckling på ett positivt sätt samtidigt som det finns en mycket stark tradition av att individualisera svårigheter i skola och förskola. Författaren argumenterar därför för att det är viktigt att utmana traditionen och börja se barns och elevers upplevda svårigheter som en pedagogisk utmaning. Frågor som diskuteras i boken är:

Vilket är målet med den pedagogiska verksamheten för barn och elever i svårigheter?
Vad beror svårigheterna på?
Hur ska lärare arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet?
Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat”?
Hur kan lärares makt tolkas?
Kan förskola och skola undvika att identifiera barn och elever som avvikare?

På grund av bokens breda ansats rekommenderas den till både blivande och verksamma lärare i förskola och skola samt barn- och elevhälsovårdspersonal. Boken vänder sig också till blivande och verksamma psykologer och socionomer. Även beslutsfattare på olika nivåer i samhället kan ha behållning av boken.
Boken behandlar förskolans och skolans arbete med barn och elever som redan är eller riskerar att hamna i svårigheter. Forskning beskriver förskolans och skolans möjlighet att påverka dessa barns och elevers utveckling på ett positivt sätt samtidigt som det finns en mycket stark tradition av att individualisera svårigheter i skola och förskola. Författaren argumenterar därför för att det är viktigt att utmana traditionen och börja se barns och elevers upplevda svårigheter som en pedagogisk utmaning. Frågor som diskuteras i boken är:

Vilket är målet med den pedagogiska verksamheten för barn och elever i svårigheter?
Vad beror svårigheterna på?
Hur ska lärare arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet?
Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat”?
Hur kan lärares makt tolkas?
Kan förskola och skola undvika att identifiera barn och elever som avvikare?

På grund av bokens breda ansats rekommenderas den till både blivande och verksamma lärare i förskola och skola samt barn- och elevhälsovårdspersonal. Boken vänder sig också till blivande och verksamma psykologer och socionomer. Även beslutsfattare på olika nivåer i samhället kan ha behållning av boken.
Begagnad bok
145 kr287 krSpara 142 kr (50%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
145 kr287 krSpara 142 kr (50%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar