Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter; Kerstin Lundin, Åsa Wedin, Barbro Ehrenberg-Sundin; 2022
endast ny

Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter Upplaga 7

av Kerstin Lundin, Åsa Wedin, Barbro Ehrenberg-Sundin
När vi skriver i arbetet – på myndigheten, på företaget eller i organisationen – är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.

Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Boken behandlar också sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur en text kan göras läs- och läsarvänlig.

Vissa mycket vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver för webben eller i sociala medier.

Dessutom tas några språkriktighetsfrågor upp, sådana som ofta väcker heta känslor. Ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före? Och får man använda ordet hen? Språkrådet ger svaren.
När vi skriver i arbetet – på myndigheten, på företaget eller i organisationen – är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.

Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Boken behandlar också sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur en text kan göras läs- och läsarvänlig.

Vissa mycket vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver för webben eller i sociala medier.

Dessutom tas några språkriktighetsfrågor upp, sådana som ofta väcker heta känslor. Ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före? Och får man använda ordet hen? Språkrådet ger svaren.
Upplaga: 7e upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789139025283
Förlag: Norstedts Juridik
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 191 st
7 upplagor
Upplaga 6 (2017)
från 249 kr
Upplaga 5 (2014)
Tillfälligt slut
Upplaga 4 (2008)
från 149 kr
Upplaga 3 (2003)
från 175 kr
Visa alla upplagor
När vi skriver i arbetet – på myndigheten, på företaget eller i organisationen – är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.

Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Boken behandlar också sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur en text kan göras läs- och läsarvänlig.

Vissa mycket vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver för webben eller i sociala medier.

Dessutom tas några språkriktighetsfrågor upp, sådana som ofta väcker heta känslor. Ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före? Och får man använda ordet hen? Språkrådet ger svaren.
När vi skriver i arbetet – på myndigheten, på företaget eller i organisationen – är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.

Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Boken behandlar också sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur en text kan göras läs- och läsarvänlig.

Vissa mycket vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver för webben eller i sociala medier.

Dessutom tas några språkriktighetsfrågor upp, sådana som ofta väcker heta känslor. Ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före? Och får man använda ordet hen? Språkrådet ger svaren.
Ny bok
426 kr448 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
426 kr448 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)